احتمال حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران در ماههای آینده بسیار بالاست

از سال ۲۰۰۳ یعنی زمان علنی شدن برنامه هسته‌ای ایران تاکنون اسرائیل بارها ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. این تهدیدها به ویژه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بیشتر و تندتر شده است. دلیل این امر سخنان تهاجمی و مکرر احمدی نژاد علیه تمامیت ارضی اسرائیل – که جهت مصارف داخلی صورت میگیرد – و نیز ادامه برنامه هسته‌ای ایران علیرغم تحریم‌ها و قطعنامه‌های متعدد بین‌المللی بوده است. به دلیل حملات همیشگی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به اسرائیل از ابتدای به قدرت رسیدن در ۳۲ سال پیش تاکنون و نیز حمایت آشکار و همه جانبه آنها از گروههای مسلح مخالف این کشور در منطقه از جمله حزب الله لبنان و حماس، اسرائیل یک ایران اتمی را تهدیدی استراتژیک و خطرناک علیه موجودیت خود و ملت یهود میداند. از سوی دیگر با توجه به عدم مشروعیت داخلی، جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری حفظ قدرت و ثبات خود را در دستیابی به بمب اتمی و یا حداقل توانایی ساخت بمب اتمی میبیند.

مقام‌های اسراییلی بارها تاکید کرده‌اند که در صورت عدم موفقیت دیپلماسی و تحریم در وادار کردن جمهوری اسلامی به توقف برنامه هسته‌ای بحث برانگیز خود، مجبور به استفاده از زور خواهند شد (+). اسرائیل سابقه حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورهای متخاصم در منطقه را در پرونده خود دارد. این کشور پیشتر در سالهای ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ به ترتیب تاسیسات هسته‌ای عراق و سوریه را بمباران هوایی کرده است (+، +). در ماههای آینده به ویژه ماههای پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان ماه)، احتمال انجام حمله مشابهی از سوی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار بالاست. در حقیقت در صورت عدم انجام چنین حمله‌ای در ماههای آینده، امکان نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران از طریق بمباران هوایی در زمانهای دورتر عملا از بین خواهد رفت. زیرا در ماه جاری جمهوری اسلامی انتقال ۳۰۰۰ سانتریفیوژ به تاسیسات غنی سازی فردو در قم را به پایان رسانید (+). تاسیسات فردو در داخل کوهی در نزدیکی قم ساخته شده و امکان نابودی آن از طریق بمباران هوایی بسیار دشوار است. بنا به گفته تحلیگران با توجه به کوچکی سایت و شمار اندک سانتریفیوژهای موجود در این تاسیسات، فردو به جز کاربرد نظامی نمیتواند کاربرد دیگری داشته باشد (+). جمهوری اسلامی اعلام کرده است که این تاسیسات در عمق ۱۰۰ متری زمین ساخته شده است. منابع اطلاعاتی غربی گزارش کرده‌اند که ایران در حال استحکام بخشی به تاسیسات مذکور میباشد. با توجه به عمق زیاد، تنها آمریکا قادر خواهد بود با استفاده از بمب عظیم ۱۴ تنی MOP (*) که در اختیار دارد، تاسیسات فردو را نابود کند. پس از پایان مراحل استحکام بخشی، عملا نابودی تاسیسات فردو از طریق حمله هوایی غیر ممکن خواهد بود. اسرائیل به خوبی میداند که یا باید در ماههای آینده تاسیسات اتمی و احتمالا موشکی (جهت کاهش توان تلافی جویی احتمالی ایران علیه خود) ایران را بمباران کند و یا اینکه یک ایران اتمی که چتر حمایتی هسته‌ای خود را بر روی حماس و حزب الله نیز خواهد گرفت، بپذیرد و علاوه بر این شاهد به راه افتادن یک مسابقه تسلیحاتی اتمی در منطقه باشد. مواردی که برای این کشور چون کابوسی ترسناک هستند.

لذا با توجه به موارد ذکر شده و در صورت عدم نوشیدن جام زهر از سوی رهبر جمهوری اسلامی در ماههای آینده (توقف برنامه هسته‌ای)، احتمال حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران بسیار بالاست. منتهی از آنجاییکه تاسیسات هسته‌ای ایران در سطح کشور پراکنده گردیده، اغلب در عمق زمین ساخته شده و به شدت از آنها محافظت میشود، اسرائیل به تنهایی قادر نخواهد بود که آنها را کاملا با خاک یکسان کند و به طور قطع به کمک آمریکا نیاز خواهد داشت. بنابر این اسرائیل تلاش خواهد کرد تا شرایط حمله به ایران را فراهم کرده و پشتیبانی آمریکا از آن حمله را بدست آورد یا اینکه آمریکا را مجبور به پشتیبانی از آن بکند. انفجارهای متعدد اخیر در تاسیسات هسته‌ای و موشکی ایران و نیز ترور برخی از افراد نزدیک به برنامه هسته‌ای این کشور از جمله ترور مصطفی احمدی روشن یکی از مسئولین سایت غنی سازی نطنز، نه تنها جهت ضربه زدن به رژیم و برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن که تلاشی برای تحریک جمهوری اسلامی به دست زدن به اقدامات تلافی جویانه به منظور فراهم کردن بهانه لازم برای حمله به ایران ارزیابی میشود (+).

برخی از تحلیگران تلاش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور در ماه جون را مطرح کرده‌اند (+). نتانیاهو از طریق برگزاری چنین انتخاباتی تلاش خواهد کرد تا مشروعیت داخلی خود را به رخ اوباما بکشد و از این طریق او را به همراهی در حمله به ایران وادار کند. طبق برنامه، نشست‌های آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماههای مارچ، جون و سپتامبر برگزار خواهد شد (+). در این جلسات اسرائیل از طریق فشار به کشورهای غربی تلاش خواهد کرد تا قطعنامه‌هایی شدید اللحن علیه ایران تصویب شود تا از این طریق حمله به ایران در نزد افکار عمومی توجیه شده جلوه بنماید.

در مورد آمریکا، به دلیل کسری بودجه تریلیون دلاری این کشور، واهمه آمریکا و کشورهای غربی از اقدام‌های تلافی جویانه احتمالی جمهوری اسلامی در بستن تنگه هرمز، حمله به منافع آمریکا در منطقه، هدف قرار دادن سکوهای نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اوباما به هیچ وجه تمایلی به درگیری نظامی با ایران ندارد. منتهی او در صورت حمله هوایی اسرائیل به ایران مجبور خواهد شد که به کمک اسرائیل بشتابد و کار اسرائیل در بمباران ناقص تاسیسات هسته‌ای ایران را تکمیل کند. با توجه به تاکید زیاد رقبای انتخاباتی جمهوری خواه اوباما بر عدم پذیرش یک ایران اتمی و متهم کردن رئیس جمهور به مسامحه و نرمش در مقابل ایران، نزدیکی زیاد دو کشور آمریکا و اسرائیل و نیز نفوذ زیاد لابی اسرائیل در آمریکا، در صورت حمله هوایی اسرائیل به ایران، اوباما چاره ای جز پشتیبانی نخواهد داشت.

نتیجه گیری: احتمال حمله هوایی اسرائیل به ایران در ماههای آینده بسیار بالاست. در حال حاضر حدود ۴۳ درصد از مردم اسرائیل از چنین حمله‌ای حمایت میکنند؛ رقمی که به احتمال زیاد در ماههای آینده افزایش خواهد یافت (+، +). این حمله احتمالا در بازه زمانی ماههای جولای (شروع تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران) تا اکتبر (ماه قبل از نتخابات ریاست جمهوری آمریکا) انجام خواهد شد، حمله‌ای که آمریکا مجبور به مداخله و حمایت از اسرائیل شده و تلاش خواهد کرد که کار اسرائیل در حمله به تاسیسات اتمی و موشکی ایران را کامل کند. احتمال حمله اسرائیل پیش از ماه جولای اندک است زیرا هنوز تحریم‌های نفتی ایران عملی نشده و در صورت حمله، کشورهای غربی آن کشور را به خاطر عدم فرصت دادن به دیپلماسی و تحریم‌ها برای نشان دادن اثر خود، سرزنش خواهند کرد. احتمال حمله پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم به شدت کاهش می‌یابد زیرا در آن زمان مستحکم کردن تاسیسات فردو به پایان رسیده و عملا امکان نابودی آن از طریق حمله هوایی از بین رفته است. از سوی دیگر با توجه به مشخص شدن نتایج ریاست جمهوری آمریکا، ضرورت حمایت مقام‌های آمریکایی از حمله اسرائیل کاهش یافته است. حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران به ویژه از آن جهت بسیار نزدیک و قریب الوقوع مینماید که این کشور در ماه جاری اقدام به بستن نیروگاه اتمی خود نمود، اقدامی که مقام‌های آمریکایی را به شدت نگران کرده است (+). آنها احتمال آن را مطرح کرده‌اند که اسرائیل در حال تغییر مکان تجهیزات هسته‌ای خود باشد تا از آنها در مقابل حمله تلافی جویانه احتمالی ایران محافظت کند.

* : بمب سنگرشکن MOP (+) بزرگترین بمب جهان و تنها بمب سنگرشکنی است که قادر به نابودی تاسیسات بتنی قرار گرفته در عمق ۶۰ متری زمین میباشد. این بمب تنها در اختیار آمریکاست و تنها هواپیماهای پیشرفته بی ۲ و بی ۵۲ این کشور که در خاک آمریکا مستقر هستند، قادر به حمل و پرتاب آن میباشند.

مطالب پیشنهادی:

هشدار مقام‌های ارشد آمریکا به اسرائیل نسبت به حمله به ایران

چه کسی دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران را ترور میکند و چرا؟

خیال خام رسیدن به آزادی از طریق دخالت نظامی خارجی

دعوت جمعی از بلاگرها به تحریم فعال نمایش انتخاباتی حکومت ایران

14 پاسخ به “احتمال حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران در ماههای آینده بسیار بالاست

  1. آرش ژانویه 30, 2012 در 4:13 ق.ظ.

    اسرائیل خود فاقد مشروعیت است چگونه می تواند با بمباران وتهدید دیگر کشورها ادعای مبارزه با تسلیح هسته ای دیگر کشورها باشد.
    بهتر است اسرائیل یک فکر کنطقی نسبت به زرادخانه هسته ای خود بکند حمله وتهدید ایران پیش کش.
    اگر شما توان ضربه به ایران را داشتید قطعا از کسی اجاره نمی گرفتید که حالا بخواهید اینکار را بکنید
    باید به عنوان یک انسان خجالت بکشید واز تهدید وکشتار مردم شرم داشته باشید. چیزی که در قاموس این رژیم کودک کش نمی کنجد

  2. احمد ژانویه 31, 2012 در 9:22 ب.ظ.

    خدا را شکر رژیم بشار اسد رفیق گرمابه گلستان جمهوری ولایت فقیه روی اسرائیل هزارتا نتانیاهو شارون را سفید کرده
    شما هم اگر نگرانی نگران مردم سوریه باشه که به دست قصابی همچون بشار گرفتار شدن
    البته نگران مردم ایران که گرفتار جلادی همچون خامنه ای شدن
    آقای آرش از همین الان بهت بگم
    اگر فکر میکنی مردم مثل چند سال پیش با این لغزهای که صبغه ناسیونالیستی بهش میزنید خر میشن بلا نسبت خر خودتونید سید علی چلاقتون
    رژیم اشغالگر خامنهای از صدتا اسرائیل هم جنایتکار تره
    من تا بحال نشنیدم رژیم اسرائیل به زندانیان فلسطین تجاوز بکنه
    ولی در رژیم خامنه ای به فرزند روح الامینی تجاوز میشه چه برسه به غریبه ها

    • iran parast فوریه 3, 2012 در 11:01 ق.ظ.

      dar tayide harfe ahmad bayad begam ke agar jangi etefagh biofte masahato jamiate keshvar dige melak nist mesle ghadim…balke tajhijato elm harfe avalo mizane….4 ta adame bikherado bi maghz enghadr cherto charand migano harfaye az sare shekamie aghayuno gherghere mikonan,dar nahayat baeso banie hamleye nezami be iran mishan.betore kamelan vazeh maloom ast ke iran nemitune hata joloe esraeil vayse….be 10000 dalil…mohemtarinesh ine ke door bord tarin mooshake iran shahabe 3 hast ke az marzaye gharbi age shelik beshe be sharghe esraeil mirese….ama ta iran biado payaneye mushakisho barpa kone hamejasho nabud kardan…dovom systeme defae zede mushakie…shahabe 3 az iran ta esraeil bishtar az 40 deighe tu rahe…in forsat kheili kafi va hata ziade ke ghable residane mushak be esraeil tu hava nabudesh konan…sevom ,,ma faghat chand ta f14e ghadimio az kar oftade ba teknologye 35sale ghable amrica darim,,,pas hamleye havayiam maghdur nist baramun,,,vali esraeil mojahaz be jadidtarin jangandehaye donyas…be nazare man chon amrica bekhatere hamle be aragh vejhasho az dast dade ta hodoodi,in dafe ehtemale in mire ke ba hamahangie makhfi ba esraeil azun bekhad be iran hamle koneo amrica khodesho bigonah jelve bedeo bege hala ke hamle shode, maham ke shoroo nakardim vali az esraeil movazafim defa konim ,,,pas be un vaseye nabudie iran komak mikone…be nazare man hata zendegi too lajano kesafat behtar az jango koshto koshtare dustao azizamoone…omidvaram iran sare aghl biad….be omide irani behtaro abaadtaro aazadtar

  3. بازتاب: درباره کلیپ ضد ایرانی که در آن تبلت سامسونگ نشان داده میشود! « گاه نوشته‌های آلفرد

  4. بازتاب: درباره کلیپ ضد ایرانی که در آن تبلت سامسونگ نشان داده میشود! « گاه نوشته‌های آلفرد

  5. بازتاب: با ادامه رخوت و سکوت کنونی تنها دو حالت برای آینده ایران متصور است؛ «کشوری اتمی اما قحطی زده»، یا «ویران و جنگ زده»! « گاه نوشته‌های آلفرد

  6. بازتاب: در راهپیمایی‌های «ضد جنگ» و «ضد تحریم» لابی‌های رژیم در خارج شرکت نکنید! « گاه نوشته‌های آلفرد

  7. بازتاب: ماهواره نوید، ماهواره‌ای با اهداف هواشناسی یا جاسوسی؟! « گاه نوشته‌های آلفرد

  8. بازتاب: مقامهای آمریکایی: تایید همکاری مجاهدین خلق با موساد جهت ترور دانشمندان هسته‌ای ایران « گاه نوشته‌های آلفرد

  9. بازتاب: «خریدن زمان» تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هدف اصلی اوباما از ارسال پیام به خامنه‌ای « گاه نوشته‌های آلفرد

  10. بازتاب: قطع یکجانبه روابط دیپلماتیک با ایران از سوی کانادا؛ بررسی چرایی و عواقب آن برای ایرانیان « گاه نوشته‌های آلفرد

  11. عباس یزدی( اسلام ایرانی) مارس 13, 2014 در 6:30 ب.ظ.

    خدا کنه حمله کنه …. چون خیلی دلمون لک زده ببینیم بعدش چه بلایی سر تل آویو می آد …. خدا کنه این غلط را انجام بده
    شلیک اولین گلوله از طرف صهیونیستها بسوی تاسسیات ایران با انتخاب آنهاست
    اما …. بقیه اش دست آنها نیست

  12. احمد جون 18, 2015 در 7:04 ق.ظ.

    میگم .کی چندین و چند انفجار توی تاسیسات اتمی ایران رخ داد?

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.