پرچمی که باید مایه اتحاد باشه، شده نماد تفرقه و اوقات تلخی!

205318_rLVgD1uFچند روز پیش با چند نفر از دوستان رفته بودم یه بار ایتالیایی تو مرکز شهر که بازی ایتالیا – انگلیس را ببینیم. بازی را دیدیم، حسابی هم حال داد چون ایتالیا برنده شد و با توجه به اینکه اکثر افراد حاضر در بار، ایتالیایی الاصل بودند، حسابی زدند و رقصیدند! ما هم فیضی بردیم اون وسط! بعدش زدیم بیرون، شروع کردیم قدم زدن داخل شهر. همین جور که قدم می زدیم به یه مغازه رسیدیم که تو پیاده رو کلی پرچم و اینها آویزون کرده بود که از قضا پرچم ایران (پرچم الله نشان) هم بینشون بود! یکی از دوستان گفت بریم داخل تا برای بازی ایران – نیجریه، تی شرت تیم ملی و پرچم ایران را بخره! گفتیم اوکی رفتیم داخل، داخل مغازه هم پرچم شیر و خورشید موجود بود و هم پرچم الله نشان! فکر کنم از بین اون همه پرچم از کشورهای مختلف تنها کشوری که دو تا پرچم داشت ایران بود! خلاصه این رفیق ما پول پرچم و تی شرت را به آقای مغازه دار داد و اومدیم بیرون!

محله ای که ازش رد می شدیم محله ایتالیایی ها بود و لذا پیاده رو پر از آدم بود که همگی در حال رقص و شادی بودند! ماشین ها هم همه بوق میزدند! اکثرا هم پرچم ایتالیا را در دست داشتند یا اینکه لباس تیم ملی ایتالیا را به تن کرده بودند! از اونجایی که جو به شدت فوتبالی بود، این دوست ما هم جوگیر شد و اون پرچمی که خریده بود را بیرون آورد و انداخت روی دوشش! به راهمون ادامه دادیم، فکر کنم یه ۲۰ دقیقه ای همینجور پیاده رفتیم تا اینکه یه دفعه یکی از اون طرف خیابون به سمت ما فریاد زد «مردک مزدور، اون پرچم آخوندی چیه انداختی رو دوشت؟!» نگاه کردم دیدم صاحب یکی از مغازه های ایرانی اون طرف خیابون، کسب و کارش را ول کرده، با قیافه برافروخته وایساده بیرون مغازه! این رفیق ما هم در جواب دراومد بهش گفت «مردک سلطنت طلب …!». احتمالا به این خاطر که طرف تو سوپرمارکتش، پرچم شیر و خورشید میفروشه! یعنی چون پرچم شیر و خورشید میفروشه، این دوست من اینطور برداشت کرده بود که طرف سلطنت طلب تشریف داره! حالا شاید هم بود، من نمیدونم، اما از پرچم شیر و خورشید به تنهایی که نمیشه چنین استنباطی  کرد! از اون طرف این دوست آتئیست پای ثابت آبجوخوری های آخر هفته ما هم قطعا «مزدور جمهوری اسلامی» نیست! این بیچاره اصلا به مسائل سیاسی علاقه ای نداره، از آخوند جماعت هم متنفره! بیچاره فقط جرمش این بود که پرچم کشورش را انداخته بود روی دوشش، منتهی پرچمی که نشان وسطش شیر و خورشید نبود!

واقعا تاسف آور و ناراحت کننده بود چونکه پرچمی که قائدتا باید نقطه اتحاد ایرانی ها باشه، شده بود مایه تفرقه و پراکندگی! که دو تا ایرونی تو غربت وسط خیابون، لیچار بار همدیگه بکنند! ۲۰ دقیقه قبلش کلی ایتالیایی احتمالا با تفکرات سیاسی مختلف داشتند کنار همدیگه و در کنار پرچمشون، پیروزی تیم ملی کشورشون را جشن میگرفتند، اون وقت ما ایرونی ها بر سر پرچممون هم با هم اختلاف داریم! واقعیت اینه که پرچم قدیمی شیر و خورشید الزاما دلیلی بر سلطنت طلب بودن یک فرد نیست چون پرچم های ایران از  خیلی قدیم یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش به این طرف همگی یا نشان شیر داشته یا خورشید یا هر دو. از اون طرف اینکه کسی پرچم الله نشان دستش باشه هم الزاما دلیل بر مزدور بودن و آخوندی بودن طرف نیست! موضوع اینه که خیلی ها به خصوص آدمهای غیر سیاسی که کمتر از ۳۵ سال سن دارند و در داخل ایران بزرگ شده اند، از همان ابتدا در مدرسه، در ادارات و سازمانها، در سربازی، در محل کار، تو تلویزیون همه جا این پرچم را دیده اند و اینطور براشون جا افتاده که این پرچم ایرانه! از طرفی خیلی ها حالا یا به دلیلی که گفتم یا به دلیل اطلاعات کم تاریخی، واقعا نمیدونند که پرچم شیر و خورشید یک پرچم قدیمی است و الزاما نشان دهنده وابستگی یا اعتقاد به نظام سلطنتی نیست! پس بهتره در چنین مواقعی یک کمی خوددارتر رفتار کنیم و سریع به طرف مقابل انگ و برچسب نزنیم!

واقعا زشته که ما نمیتونیم بر سر یه پرچم توافق بکنیم! الان ۳ نوع پرچم ایران در بازار وجود داره که فکر نکنم در مورد هیچ کشور دیگه ای چنین چیزی مصداق داشته باشه!!

15 پاسخ به “پرچمی که باید مایه اتحاد باشه، شده نماد تفرقه و اوقات تلخی!

  1. فروهر جون 18, 2014 در 2:26 ق.ظ.

    ممنون. به نظرم مساله اصلی دو تا بودن پرچمها نیست. کشورهای دیگه هم ممکنه چند تا نماد مختلف برای ملیتشون داشته باشند. هر کدوم از این نمادها هم از جهتی نماینده کشور و\یا ملیت ما هستند. همونطور که نوشتید نه پرچم فعلی لزوما بیانگر پسندیدن نظام فعلیه و نه شیر و خورشید لزوما نشان سلطنت طلبیه. مساله اصلی اینه که ما میخواهیم حتما فقط یکی از نمادها رو به عنوان نماد درست انتخاب کنیم و بعد هر کس نماد دیگه ای داشت رو طرد میکنیم و بهش توهین میکنیم. به نظرم مشکل اصلی رفتار ماست نه تعدد نمادها. هر کسی حق داره هر معنی دوست داشت رو به هر نشانی الصاق کنه و ما باید یاد بگیریم به این انتخاب احترام بذاریم.

  2. Iraj Rastegar جون 18, 2014 در 3:10 ق.ظ.

    The writer does not know that what he calls The Pahlavi flag was the flag of Iran as far back as the reign of Naser Aldin Shah

  3. روشنگر نسل سوخته جون 18, 2014 در 4:09 ق.ظ.

    آلفرد مزخرف ننویس ! هر آدم غیر سیاسی گاگولی هم می دونه قضیه پرچم شیر خورشید و عنکبوت نشان جمهوری اسلامی چی هست ! بویژه کسی که در خارج از ایران زندگی کرده باشه و در واقع خودش یا خانواده اش بدلیل همین نماد الله جمزوری اسلامی مهاجرت کرده یا جانشان را برداشته و گریخته اند . یک آدمی که در خارج آبجو می خوره باید آنقدر شعور داشته باشه که وسیله تبلیغاتی رژیمی نشه که ما را به جرم آبجو خوردن شلاق می زنه و اگر اینقدر درک نداشته باشه حقش همان دشنام است …

  4. parsa جون 18, 2014 در 4:33 ق.ظ.

    هموطن گرامی به استناد تاریخ و سخنان خودت علامت شیر و خورشید حدود 400 سال در وسط پرچم ایران میدرخشد و هر انسانی چه با تفکرات سلطنت طلبانه ، ملی گرانه ، اسلامگرا و یا در آخر وطن دوست به آن افتخار میکند و موجب اتحاد ایرانیان با هر فرقه ای می باشد اما آرم الله چون مختص به یک گروه میباشد هیچگاه نمی تواند موجب اتحاد گردد پس بهترین کار آگاه کردن فرزندان پس از انقلاب توسط آگاهان می باشد نه اینکه تحمیل آخوندها را بپذیریم

  5. علی جون 18, 2014 در 5:32 ق.ظ.

    متاسفانه اطلاعاتتون کامل نیست لطفا از اظعار نظرهای کلان پرهیز کنید.چون اکثر کشورها هم پرچم سلطنتی دارن هم پرچم ملی هم پرچم بین المللی.

  6. mandana جون 18, 2014 در 5:48 ق.ظ.

    اون الله نیست ارم گاوپرستان هندی است که جدخمینی درکشمیرگاوپرست بوده وخمینی باپدرش به ایران واردشده ودرخمین سکونت کردونام خمینی برگرفته ازاین شهراست.پدرخمینی شیعه بوده وبرای نجات ازگاوپرستی پسرش خمینی روبه مکتب وبعدبه حوزه وبعدهانجف میفرستد.خمینی باتلفیقی ازالله وارم اجدادی اینرامیزندوسط پرچم ایران.الله اینکه من نوشتم به عربی وفارسی نه اون عقرب.اگرالله بودجوانان سعودی دربازی ایران سعودی پرچم ایرانواتش نمیزدند.سعودیهاهیچگاه اسم الله رو اتش نخواهندزدومیداننداین الله نبوده برای جستجودرگوگل سرچ ببینیداین ارم وسط میدان شهری است درهند.

  7. gjhgjhg جون 18, 2014 در 6:43 ق.ظ.

    واقعا برای این طرز فکر کوتاه نظرانه شما متاسفم.من خودم رو ایرانی نمیدونم یعنی به هیچ ملیت و قومیتی بجز جامعه واحد جهانی اعتقادی ندارم. اما سوال اینجاست اگر یه سیستم مثل القاعده یا طالبان در ایران سر کار بود که پیاده رو ها رو هم زنانه و مردانه میکردو تیمش در جام جهانی بود باز هم اشکالی نداشت که طرفدارها پرچم اون سیستم رو برای حمایت از تیمشون بدوش میگرفتند ؟ حتی اگر ناسیونالیستی هم بخواهید نگاه کنید پرچمی باید انتخاب بشه که قدمت تاریخی بیشتری داره نه پرچم سیستمی که یکی از بزرگترین دشمنان ایران باستان هست.واقعا فکر نمی کنید افراد کوتاه فکری مثل شما در موارد مشخصی بیشتر از جمهوری اسلامی به هویت ملی ضرر می زنند.چه اتفاقی می افته که منه جهان وطن باید غصه سطحی نگری شماها رو بخورم.ایا صدها طرفدار فوتبال اونقدر احمق و بی شعور هستند که این مسئله ساده رو درک نمی کنند ؟ یا بخاطر منافع موجود در ایران تقیه سیاسی میکنند و برای عدم به وجود امدن مشکل برای منافعشوناز پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده می کنند؟

  8. gjhgjhg جون 18, 2014 در 6:45 ق.ظ.

    واقعا برای این طرز فکر کوتاه نظرانه شما متاسفم.من خودم رو ایرانی نمیدونم یعنی به هیچ ملیت و قومیتی بجز جامعه واحد جهانی اعتقادی ندارم. اما سوال اینجاست اگر یه سیستم مثل القاعده یا طالبان در ایران سر کار بود که پیاده رو ها رو هم زنانه و مردانه میکردو تیمش در جام جهانی بود باز هم اشکالی نداشت که طرفدارها پرچم اون سیستم رو برای حمایت از تیمشون بدوش میگرفتند ؟ حتی اگر ناسیونالیستی هم بخواهید نگاه کنید پرچمی باید انتخاب بشه که قدمت تاریخی بیشتری داره نه پرچم سیستمی که یکی از بزرگترین دشمنان ایران باستان هست.واقعا فکر نمی کنید افراد کوتاه فکری مثل شما در موارد مشخصی بیشتر از جمهوری اسلامی به هویت ملی ضرر می زنند.چه اتفاقی می افته که منه جهان وطن باید غصه سطحی نگری شماها رو بخورم.ایا صدها طرفدار فوتبال اونقدر احمق و بی شعور هستند که این مسئله ساده رو درک نمی کنند ؟ یا بخاطر منافع موجود در داخل ایران با تقیه ی سیاسی مزدور بی جیره و مواجب رژیم میشن ؟

  9. sia جون 18, 2014 در 7:12 ب.ظ.

    از آنجا که شناختی‌ از دوست شما ندارم قضاوتی هم نمیکنم ولی‌ با خواندن این پست و اشاره مکرر شما به آبجو خوردن دوستتون من رو یاد بعضی‌ از هواداران جمهوری اسلامی در فضای مجازی انداخت که میگن هم عرقمون رو می‌خوریم هم عشق و حالمون رو می‌کنیم هم پشتیبان نظام و رهبر هستیم یا همون دختر پسرانی که با تیپ فشن و آرایش‌های آنچنانی‌ هر سال در جشنها و مراسمهای دولتی مثل راهپیمایی‌های ۲۲بهمن میان بیرون و عکساشون رو در سایت‌های خبری مثل فالس نیوز منتشر می‌شه البته از اون جوونی که در محیط سانسور و خفقان و بمباران تبلیغاتی زندگی‌ می‌کنه نمیشه توقعی داشت ولی‌ کسی‌ که در خارج از ایران زندگی‌ می‌کنه!

  10. شناس جون 18, 2014 در 11:19 ب.ظ.

    بچه سوسول! اول برو یه کم سوات یاد بگیر که «قاعدتا» رو درست بنویسی بعد برو جیش،بوس،لالا…
    آفرین.

  11. جویا جون 19, 2014 در 2:47 ق.ظ.

    گذشته از موضوع پرچم, صد البته من تنها به عنوان یک انسان تأسف میخورم به ادبیات کسانی که به خودشان اجازه میدهند هر کس را تنها به این دلیل که مو بمو مانند آنان فکر نمیکند مورد توهین, تحقیر و پرخاش قرار بدهند.
    یعنی واقعا اگر رو در روی هم باشیم آیا باز هم بخود اجازه میدهیم که اینگونه رفتار کنیم؟ کاش پیش از آنکه به فکر آگاهی دهی به دیگران باشیم, ابزار و روش آنرا که همانا رفتار سنجیده و با متانت است فرا بگیریم که هرگز با توپ و تشر و تندی نمیتوان به کسی نکته ای آموخت.

  12. سرجوخه ژانویه 31, 2015 در 1:20 ق.ظ.

    سلام
    شما وبلاگم منو دنبال میکردین، چون ایمیلتونو نداشتم، مجبور شدم که اینجا براتون کامنت بذارم، اگه تا الان نوشته های منو دنبال میکردین، حتما در جریان چرایی پروتکت شدن وبلاگم هم هستین، احساس میکنم به احترام دنبال کردن نوشته هام تو این مدت، به نوعی بهتره براتون دلایل کارم رو بگم، یا لاقل هر کار میکنم، یهویی وبلاگم رو تغییر ندم. اگه نمیدونین در مورد چی صحبت میکنم خیلی خلاصه اش اینه که وبلاگم توسط آدمای حقیقی دور و برم پیدا شد. در حال حاضر، احساس میکنم دلم میخواد لاقل برای مدتی پروتکت بنویسم، اینکه نهایتا چه کار خواهم کرد رو نمیدونم، اما فعلا که پروتکت مینویسم، پسورد وبلاگم رو کسی نخواهد داشت، مدتی برای خودم خواهم نوشت، منظورم اینه که در تمام این مدت، باز هم خواهم نوشت، آدمی که شروع میکنه به نوشتن به این راحتی بیخیال نمیشه، شاید بعد از مدتی، با گذشت زمان دوباره وبلاگم رو پابلیک کنم، اونوخ یهو میبینین ده تا پست جدید همش با هم اومده، دلیل اینکه این کار رو میکنم، اینه که نمیدونم چند نفر از آدمای حقیقی دور و برم اینجا رو میخونن، البته زیاد با این قضیه مشکلی نداشتم، اما فکر نمیکردم یکیشون بیاد علنا به روم بیاره این قضیه رو. علی ایُّ حال، دلیل قانع کننده ای واسه کارم ندارم، یه واکنش کاملا احساسی دارم میدم به ماجرا، ولی بهم حق بدین که بعد از 250 صفحه نوشتن از خصوصی ترین مسایل زندگیم، دلم بخواد، مدتی آروم باشم. فکر نمیکردم روزی بخوام اینکارو کنم، ولی کردم دیگه، شمام گیر ندین. ایده آلم این بود که هیچ کسی به روم نمیاورد، ولی خوب ایده آلها هیچ وخت به واقعیت نمیپیوندن. درکم کنین خوشحال میشم که منم درکتون کنم. آفرین. من نوشته هاتونو میخونم. کیپ گوینگ،
    با احترام
    سرجوخه
    sarjooookheh@gmail.com

  13. خامنه ای تخم روسه روحانی هم دیوسه در سالهایی که روسها مشهد را اشغال کرده بودند مادر خامنه ای با سربازان روس روابط نا مشروع داشت و بعدها همیشه مارس 6, 2015 در 8:46 ب.ظ.

    خامنه ای تخم روسه
    روحانی هم دیوسه

    در سالهایی که روسها مشهد را اشغال کرده بودند مادر خامنه ای با سربازان روس روابط نا مشروع داشت و بعدها همیشه از اینکه شاه روسها را از ایران بیرون کرد ناراحت و گله مند بود. برادر بزرگ خامنه ای که مثل خرس می ماند شبیه روسهاست. و خامنه ای خود را از نژاد روس میداند و به گفته نزدیکان خامنه ای همیشه به پوتین برادرمی گوید.

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.