«خریدن زمان» تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هدف اصلی اوباما از ارسال پیام به خامنه‌ای

خبرگزاری‌های مختلف از ارسال پیام اوباما به خامنه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داده‌اند (+). یک رسانه اسراییلی گزارش کرده است که این پیام که توسط اردوغان نخست وزیر ترکیه و در جریان سفر اخیر وی به ایران به خامنه‌ای منتقل شده است، حاوی ۶ بند بوده است (+). بندهای اول و سوم عبارتند از:

۱ ـ تهران باید با ورود به مذاکرات نشان دهد که به طور جدی و واقعی، آماده توافق بر سر برنامه هسته‌ایش است.

۳ – هر گونه مصالحه‌، نیازمند این است که ایران توقف ـ و نه از میان بردن ـ همه جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود را تا زمان رسیدن به یک توافق بپذیرد. نباید هیچ پروژه جدیدی آغاز شده و گسترش فعالیت‌ها باید متوقف شود؛ برای نمونه، سانتریفیوژهای فعال در «فردو» نباید توسعه پیدا کنند، تحقیق درباره سلاح هسته‌ای و ساخت مدل‌ها نباید انجام گیرد و ارتقای اورانیوم با غنای ۳/۵ درصد به غنای ۲۰ درصد باید متوقف شود.

مهمترین بند این پیشنهاد، بند سوم است که در آن صراحتا از سران جمهوری اسلامی خواسته شده است که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و آن را در جریان مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی متوقف نگاه دارد.

برنامه هسته ای ایران تاکنون یکی از مهمترین و داغ‌ترین موضوعات مورد بحث در رقابتهای درون حزبی جمهوری خواهان در آمریکا بوده و پیش بینی میشود که با انتخاب نهایی «میت رامنی» به عنوان نامزد جمهوری خواهان در مقابل اوبامای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر [کمتر از هفت ماه دیگر]، همچنان موضوع داغ در ماههای آینده برنامه هسته‌ای ایران باقی بماند. در ماههای گذشته نامزدهای جمهوری خواه حملات شدیدی را متوجه اوباما کرده و موضع او در قبال برنامه هسته‌ای ایران را ضعیف و ناکارآمد توصیف کرده‌اند. جمهوری خواهان کوشیده‌اند که بدین وسیله عملکرد دولت اوباما در زمینه سیاست خارجی را زیر سوال برده و در نتیجه احتمال رای آوردن مجدد وی را کاهش دهند. از طرف دیگر مقام‌های اسراییلی به شدت نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند و با توجه به اظهارات خصمانه سران جمهوری اسلامی از زمان انقلاب تاکنون و به ویژه اظهارات احمدی نژاد در سالهای اخیر، برنامه هسته‌ای این کشور را تسلیحاتی و خطری استراتژیک برای زندگی یهودیان و موجودیت کشور اسرائیل تلقی میکنند. اسراییلی‌ها به ویژه در ماههای اخیر و پس از انتقال ۳۰۰۰ سانتریفیوژ به تاسیسات فردو که در داخل کوهی نزدیک شهر قم ایجاد شده است، فشار زیادی را به دولت اوباما وارد کرده‌اند تا او را متقاعد کنند که از حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران حمایت کند؛ چیزی که تاکنون اوباما در برابر آن مقاومت کرده و در عوض با تشدید فوق‌العاده تحریم‌ها و دادن تضمین‌هایی محکم به نتانیاهو (+) مبنی بر «عدم تحمل یک ایران هسته‌ای» و «حمایت همیشگی آمریکا از اسرائیل»، تلاش کرده است که از حمله یک جانبه اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران جلوگیری کند.

اوباما به خوبی میداند که ادامه برنامه هسته‌ای ایران به شکل کنونی، به معنای حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران در ماههای آتی و در پی آن فشار کمر‌شکن افکار عمومی آمریکا و به ویژه جمهوری خواهان این کشور برای حمایت و همراهی ارتش آمریکا از حمله هوایی اسرائیل میباشد. هرگونه حمله اسرائیل به ایران، چه با حمایت و چه بدون حمایت آمریکا، این کشور را وارد یک جنگ با عواقب و گستره نامشخص با ایران میکند، جنگی که مدت زمان آن مشخص نبوده و با توجه به کسری بودجه ۸۰۰ میلیارد دلاری آمریکا [بدهی ملی ۱۵ تریلیون دلاری] و درصد بالای بیکاری در این کشور، قطعا بر شمار آرای اوباما در انتخابات ماه نوامبر تاثیر منفی خواهد گذاشت. از سوی دیگر اگر اسرائیل به ایران حمله کند و اوباما با آنها همراهی ننماید، مورد انتقاد وحشتناک جمهوری‌خواهان قرار گرفته و باز هم شانس انتخاب مجدد خود به عنوان رییس جمهور را کاهش یافته خواهد دید.

لذا اوباما در مخمصه بدی قرار گرفته است! تنها راه برون‌رفت از این شرایط این است که برنامه هسته‌ای ایران به طریقی «غیر نظامی» متوقف شود و اگر هم قرار است حمله‌ای به تاسیسات اتمی این کشور صورت بگیرد، تا زمانی بعد از تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تعویق بیفتد. این امر دقیقا هدفی است که اوباما از ارسال پیام اخیر به خامنه‌ای دنبال میکند. اگر خامنه‌ای پیشنهاد اوباما را بپذیرد، بر طبق بند سوم ایران موظف خواهد بود که تا زمان رسیدن به یک توافق کامل [که تا بعد از زمان انتخابات آینده آمریکا طول خواهد کشید] برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل متوقف کند، چیزی که با توجه به ادامه اعمال تحریم‌های شدید نفتی و بانکی بر ایران، بهانه حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران را از اسرائیل خواهد گرفت. علاوه بر این جمهوری خواهان آمریکا هم دیگر قادر نخواهند بود با شدت و حدت قبلی چماق ناکارآمدی در قبال برنامه هسته‌ای ایران را بر سر اوباما بکوبند! دو امری که نهایتا شانس انتخاب مجدد اوباما را افزایش خواهد داد.

آیا خامنه‌ای پیشنهاد اوباما را خواهد پذیرفت؟

بند ششم:

۶ ـ از اردوغان خواسته شده تا استراتژی رئیس‌جمهور آمریکا را در راستای برقراری ارتباطی نزدیک میان تغییر در سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران و برنامه هسته‌ایش از یک طرف و بحران سوریه از سوی دیگر برای طرف ایرانی توضیح دهد. این امر می‌تواند در رهیافت اوباما برای جلوگیری از مداخله نظامی در سوریه به وی کمک کند. اوباما بر این باور است که ائتلافی متشکل از واشنگتن، مسکو، پکن، تهران و سازمان ملل برای حل بحران سوریه، می‌تواند به همان نسبت در حل مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای ایران نیز موفق باشد.

برای پاسخ به این پرسش باید چند نکته را در نظر گرفت. بند ۶ پیام اوباما به خامنه‌ای در واقع یک بند تشویقی است، یعنی اینکه اوباما تلویحا پیشنهاد میکند که در قبال شرکت ایران در مذاکرات و توقف غنی‌سازی، از دخالت نظامی در سوریه خودداری کرده و در مذاکرات آینده درباره این کشور ایران را هم شرکت خواهد داد. چیزی که با توجه به اهمیت فوق‌العاده حفظ روابط استراتژیک کنونی با رژیم سوریه برای سران جمهوری اسلامی موضوع حائز اهمیتی میباشد. اگر رژیم بشار اسد سقوط کند و دولتی سنی در آن کشور بر سر کار بیاید، جمهوری اسلامی یکی از شرکای استراتژیک خود در منطقه را از دست داده و امکان ادامه تجهیز حزب الله و گروههای تروریستی فلسطینی برایش بسیار دشوار خواهد شد. لذا احتمال توافق میان خامنه‌ای و اوباما بر سر برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی که منافع ایران در سوریه حفظ و رژیم بشار اسد به طریقی پابرجا باقی بماند، وجود دارد.

از سوی دیگر با توجه به پیشنهاد اوباما در به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای «صلح آمیز» جمهوری اسلامی، وحشت رژیم از حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به تاسیسات اتمی خود، افزایش انزوای بین‌المللی و مشکلات شدید داخلی به دلیل سوء مدیریت و البته اعمال گسترده تحریم‌های بین‌المللی بر علیه ایران که منجر به کاهش قابل توجه درآمد حاصل از فروش نفت ایران به خارج و دشواری در پرداخت یارانه‌ها شده است، پذیرش شروط اوباما محتمل به نظر میرسد. باید منتظر ماند و دید که مذاکرات هفته آینده ۱+۵ با هیات ایرانی در استانبول به کجا خواهد انجامید.

مطالب مرتبط:

احتمال حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران در ماههای آینده بسیار بالاست

نیمی از آمریکایی‌ها و ۶۸ درصد از جمهوری‌خواهان موافق حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران هستند

سخنان امروز صالحی نشانه‌ای از در تنگنا بودن شدید رژیم / از برنامه هسته‌ای حکومت حمایت نکنیم!

2 پاسخ به “«خریدن زمان» تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هدف اصلی اوباما از ارسال پیام به خامنه‌ای

  1. احمد آوریل 8, 2012 در 6:40 ب.ظ.

    کم کم داری میفهمی دنیا چه خبره ها
    ترشی نخوری یه چیزی میشی

  2. بازتاب: کشاکش استراتژیک جمهوری اسلامی و ترکیه برای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای « گاه نوشته‌های آلفرد

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.