آیا همزمانی انتشار خبر بر علیه مجتبی واحدی و سانسور نامه محمد نوریزاد از سوی سایت جرس با حل شدن ناگهانی مشکلات مالی این رسانه، تصادفی است؟

انتشار خبر از سوی جرس و تکذیب آن از سوی سحام نیوز

سایت جنبش راه سبز موسوم به جرس در خبری با عنوان «مواضع مهدی کروبی منحصرا توسط خانواده اش اطلاع رسانی خواهد شد»، به نقل از «منابع خبری جرس از تهران» مدعی شده است که «فاطمه کروبی»، در تماس با برخی دوستداران همسرش در خارج از کشور به ایشان یادآور شده است که: «مواضع مهدی کروبی در حوزه استقلال جنبش و عدم نیاز به کمک خارجی بسیار روشن است و کسانی که با این مواضع تغییرناپذیر کروبی توافق ندارند مجاز به استفاده از عناوین سخنگو یا مشاور کروبی نیستند، البته مجازند از عنوان «مشاور سابق کروبی» استفاده کنند.» پس از انتشار این خبر، سایت سحام نیوز ارگان رسمی حزب اعتماد ملی وابسته به مهدی کروبی، با انتشار تکذیبیه ای بر خبر جرس نوشت: «هرگونه اعلام اخبار، اطلاعیه ها، دیدگاه ها و بیانیه ها، مربوطه به خانواده آقای کروبی و نیز حزب اعتماد ملی صرفا از طریق این سایت منتشر خواهد شد و انتشار مطالبی از این دست در دیگر سایت ها تایید نشده و غیرقابل قبول است.»

اگرچه در خبر جرس نامی از مجتبی واحدی نیامده، اما هر فردی با خواندن خبر و عنوان «مشاور مهدی کروبی»، به آسانی متوجه میشود که منظور از این خبر «مجتبی واحدی» بوده است. برای درک بهتر حقیقت ماجرا و چرایی و هدف از انتشار چنین خبری از سوی جرس که البته به سرعت هم توسط سحام نیوز رد میشود، بایستی به موارد زیر توجه کرد:

۱- مشخص نیست فاطمه کروبی چه موقعی این تماس ادعا شده توسط جرس را با خارج برقرار کرده و اینکه اگر واقعا چنین تماسی برقرار شده، با چه کسانی صحبت شده و اساسا چرا این خبر در خبرگزاری های دیگر از جمله سحام نیوز که نزدیکترین ارگان خبری به حزب اعتماد ملی و خانواده کروبی میباشد و همواره در گذشته زودتر از دیگر رسانه ها خبرهای مربوط به مهدی کروبی را بازتاب میداده، منتشر نشده است؟!

۲- در برنامه تلویزیونی افق روز سه شنبه ۱۰ آبان صدای آمریکا (ویدئو برنامه، به دقیقه ۸:۳۰ مراجعه شود)، مسیح علی نژاد از روزنامه نگاران بسیار نزدیک به سایت جرس که به طور ثابت مقاله هایی را در آنجا منتشر میکند، اعلام کرد که «کمک هایی از سوی افرادی در داخل ایران که به بحث استقلال، استقلال رسانه ای و استقلال جنبش سبز معتقد هستند، به سایت جرس صورت گرفته است، و این سایت در آینده ای نزدیک با انتشار بیانیه ای، از ادامه فعالیت خود خبر خواهد داد». البته خانم علی نژاد به پرسش منطقی که پیش می آید و توسط مجری برنامه هم پرسیده میشود به درستی و با شفافیت پاسخ نمیدهد! او پاسخ نمیدهد که با وجود تحریم های گسترده بانکی و حساسیت شدید حاکمیت در برابر کمک به سازمانهای مخالف یا منتقد نظام، چگونه ممکن است که افرادی از داخل ایران بتوانند به سایتی در خارج از ایران کمک مالی بکنند؟! البته بسیار جالب است که هم در سخنان خانم علی نژاد و هم در متن خبر کذایی جرس از عبارت «استقلال جنبش» استفاده میشود.

۳- کیست که نداند از حدود ۳ ماه پیش و پس از تاختن مجتبی واحدی به محمد خاتمی در مورد شرایط اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات و رد کلی هرگونه شرکت در انتخابات آتی به دلیل عدم تغییر عمده در رفتار حاکمیت، شرکت در برنامه های به عبارت دیگر بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و گفتن صریح اینکه دیگر خود را اصلاح طلب نمیداند و اینکه نظام سکولار دموکراسی را ایده آل خود میداند، و نیز عزم و تلاش جدی وی برای تشکیل کنگره ملی با گروههای مخلتف اپوزیسیون، اصلاح طلبان که دستندرکاران سایت جرس هم به آنها نزدیک هستند، از مجتبی واحدی دل خوشی ندارند؟

نتیجه گیری:

با توجه به تلاش های دامنه دار و جدی مجتبی واحدی در ماههای اخیر برای تشکیل کنگره ملی، نظرات وی در مورد لزوم جدایی دین از سیاست و اینکه صراحتا با شرکت در انتخابات مخالفت کرده بود و اصلاح طلبی را در شرایط فعلی بی معنا خوانده بود، به نظر میرسد که انتشار این خبر در جرس تنها جهت تخریب چهره مجتبی واحدی و تضعیف جایگاه کنونی او بوده است. اما چیزی که جرس به آن توجه نمیکند این است که از زمان حصر خانگی مهدی کروبی، واحدی هیچگاه مواضع خود را به عنوان مشاور کروبی مطرح نکرده است و همواره گفته است که مواضع کروبی همانهاست که توسط خودش و در زمان آزادی گفته شده است (در این مطلب هم به این واقعیت اشاره شده است).

علاوه بر اینها با توجه به گفته های مسیح علی نژاد مبنی بر رفع مشکلات مالی جرس در نتیجه ارسال کمک مالی از سوی افرادی در داخل کشور برای این سایت و اینکه اصولا ارسال پول برای یک سایت اپوزیسیون در خارج از کشور چگونه میتواند امکان پذیر باشد؟ و نیز اقدام اخیر جرس در سانسور کردن بندهای ۱۷ تا ۲۱ نامه ی نهم نوری زاد که در آنها تلویحا محمد خاتمی و برخی از مراجع ترسو خوانده شده بودند، به نظر میرسد که گروه، سازمان یا عده ای به سایت جرس کمک مالی کرده اند و در نتیجه دستندرکاران این سایت مجبور شده اند در جهت منافع و یا خواست آنها حرکت کنند. رفتار اخیر این سایت در انتشار خبر مربوط به مجتبی واحدی هم در این راستا ارزیابی میشود. با توجه به نوع انتشار نامه نوریزاد و تلاش برای تخطئه واحدی، احتمالا این گروه یا فرد کمک کننده مالی نزدیک به اصلاح طلبان داخل حاکمیت و یا خانواده هاشمی رفسنجانی است که هیچ کدام قائل به جدایی دین از سیاست یا سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی نبوده و حداکثر به دنبال تغییراتی محدود در داخل همین حکومت فعلی و با چارچوب قانون اساسی کنونی میباشند.

12 پاسخ به “آیا همزمانی انتشار خبر بر علیه مجتبی واحدی و سانسور نامه محمد نوریزاد از سوی سایت جرس با حل شدن ناگهانی مشکلات مالی این رسانه، تصادفی است؟

  1. Irani نوامبر 6, 2011 در 1:15 ق.ظ.

    کاملا درست گفتید. به محض اینکه یکنفر به حرکت درمیاید که کاری در مورد وحدت گروهای مخالف کند اینجور خیانتها و دروغها و هیله ها از طرف گروهی که خودش را جنبش آزادیخواهی معرفی میکند شروع میشود. این نمونه باید هواداران جنبش سبز را به ماهیت این گروه آشنا کند. خانم کروبی میتواند این مقاله جرس را تگذیب کند که تو دهنی خوبی برای جرس خواهد بود. اگر این گروه اینطور خیانت بکند پس مردم ایران به کی اعتماد کنند

  2. بازتاب: ادعای جرس در مورد منع سخنگویی مجتبی واحدی از طرف خانواده کروبی، پاسخ سحام نیوز و واکنش سایتها و وبلاگها « پل سبـــــــــــــــــــــــــ

  3. سروش نوامبر 6, 2011 در 5:31 ب.ظ.

    مي شه سانسور نامه نوريزاد رو بيشتر توضيح بديد

  4. رضا ژانویه 4, 2012 در 5:19 ب.ظ.

    شما با جرس مشکل داری دادا؟ دلیلشو میتونی بگی؟

  5. رضا ژانویه 4, 2012 در 5:39 ب.ظ.

    دوست گرامی .. دادا الفرد!

    شما یا شناخت درستی از اصلاح طلبان نداری یا اینکه فکر میکنی جرس غیر از کروبی و این جنبشه !

    داداش گلم جرس و کلمه و .. همه در یک راستا حرکت میکنند .. خوشبختانه اصلاح طلبان از لحاظ فکری و اندیشه در سطحی هستند که بدونن نیازمند یک حرکت تشکیلاتی با در نظر گرفتن اینده باشند !

    اما متاسفانه جوانهایی امثال شما .. که قبلا هم بنده جزوش بودم

    با احساسات سریعا این حرکات رو با مشکل و یا بعضا دلسرد کردن پیش میبریم.

    تنها دلیلمون هم اینه که اونجوری که ما فکر میکنیم و باید عمل کنند نمیکنند بنابراین متهم اند یا … !

    شاید اونها در اتاق های فکریشان به نتیجه ای رسیده باشند که شما ندونی حتما باید بیان و مستقیما به شما اعلام کنند؟!

    شاید حرکتی را میخوان اغاز کنند که با همین اتهامات امثال شما (نه تنها در این قضیه در هر مبحثی) به شکست و رخوت گراییده بشه !

    لطفا مراعات کننید و این جنبش رو به عقب نرونید.

  6. رضا ژانویه 6, 2012 در 3:12 ق.ظ.

    الفرد جان همینطور که گفتم من فقط خواننده ام در بالاترین !

    اما عزیز این لینک کسانی که مثبت داده اند نه مجاهد هستند نه سلطنت طلب و نه سبز

    قطع به یقین اکثر اینها اهدافشان با همین شخصی که موضوع را شروع کرده یکی هستند

  7. بازتاب: مطلب مغرضانه سایت جرس و وحشت هویدای اصلاح طلبان از رضا پهلوی « گاه نوشته‌های آلفرد

  8. بازتاب: آقای ابراهیم نبوی اگر گمنامیان مزدور سایبری است، پس لابد شما خود خامنه‌ای هستید…! « گاه نوشته‌های آلفرد

  9. بازتاب: آقای مجتبی واحدی، به جمع ایرانیان خواهان سکولار دموکراسی خوش آمدید! « گاه نوشته‌های آلفرد

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.