اخراج ایران از سویفت به معنای نابودی کامل اقتصاد ایران است

شرکتی به نام سویفت وجود دارد که امکان انتقال پول میان بانکها و موسسات مالی مختلف در اقصی نقاط جهان را فراهم میکند. مثلا اگر شما به بانک نزدیک خانه خود مراجعه کنید و از بانک بخواهید که مبلغی پول را از حساب شما به حساب فرد دیگری در یک کشور دیگر منتقل کند، کارمند بانک از شما میخواهد که کد سویفت بانک مقصد را به او بدهید. بدون اطلاع و آگاهی شرکت سویفت که در بلژیک مستقر است، اساسا امکان انتقال پول میان موسسات مالی کشورهای مختلف وجود ندارد.

این شرکت پس از هفته‌ها فشار از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نهایتا موافقت کرده است که برای اولین بار یکی از اعضای خود را اخراج کند و آن عضو کسی نیست جز ایران! این اقدام در ادامه تلاشها برای تشدید فشار بر جمهوری اسلامی به دلیل اصرار به ادامه برنامه هسته‌ای مناقشه برانگیز خود صورت میگیرد. در سال ۲۰۱۰، نوزده بانک و بیست و پنج شرکت مالی ایرانی به مخابره بیش از ۲ میلیون پیام الکترونیکی با شرکت سویفت مبادرت کرده‌اند که نشان دهنده اهمیت وجود این شرکت برای موسسات مالی ایرانی است. پس از اخراج ایران این رقم به صفر خواهد رسید (+).

در نتیجه عدم سرویس دهی شرکت سویفت به بانکها و موسسات مالی ایرانی، عملا اقتصاد ایران به ورطه نابودی خواهد افتاد. زیرا امکان هرگونه مبادله بین بانکی میان ایران با دیگر کشورهای دنیا به طور کامل از بین خواهد رفت. در این شرایط دولت ایران قادر نخواهد بود در نتیجه صدور نفت یا دیگر محصولات صادراتی، پول دریافت کند و مجبور خواهد شد به مبادله پایاپای با دیگر کشورها دست بزند. یعنی اینکه مثلا ایران به کشوری مثل چین یا هند نفت میفروشد، منتهی به جای دریافت پول، از آنها جنس وارد میکند. یا اینکه مجبور خواهد شد به ازای وارد کردن غذا، دارو و دیگر اقلام ضروری، ذخیره طلای موجود در بانک مرکزی را به آنها واگذار کند، یعنی دقیقا کاری که در دو هفته اخیر با هند کرده است. لذا اخراج ایران از سویفت به معنای واقعی کلمه فاجعه بار خواهد بود.

برخی از تبعات احتمالی آن بر اقتصاد ایران به شرح زیر است:

* سقوط شدید ارزش ریال، افزایش قیمت ارزهای خارجی و فلزات گرانبها چون طلا

* افزایش شدید تورم، کاهش شدید درآمد دولت و عدم توانایی در دادن حقوق به کارمندان و یارانه‌ها به مردم

* کاهش فعالیت کارخانجات تولیدی و صنعتی در نتیجه عدم توانایی خرید مواد اولیه، لوازم و قطعات مورد نیاز و وجود مشتری به دلیل عدم وجود پول و رکود اقتصادی در داخل و عدم امکان صادرات

* ضربه شدید به بخش کشاورزی به دلیل واردات بی رویه اقلام کشاورزی در ازای صادرات نفت به برخی کشورهای آسیایی

* بیکاری گسترده

(البته موارد ذکر شده در بالا نه یک شبه که در میان مدت اتفاق خواهد افتاد.)

مطلب مرتبط:

با ادامه رخوت و سکوت کنونی تنها دو حالت برای آینده ایران متصور است؛ «کشوری اتمی اما قحطی زده»، یا «ویران و جنگ زده»!

6 پاسخ به “اخراج ایران از سویفت به معنای نابودی کامل اقتصاد ایران است

  1. بازتاب: شیوه‌های جدید دور زدن تحریمها توسط جمهوری اسلامی با کمک چین و ترکیه « گاه نوشته‌های آلفرد

  2. بازتاب: از شعار نه شرقی نه غربی تا قرارداد ترکمانچای نفتی با چین! « گاه نوشته‌های آلفرد

  3. بازتاب: با این شل کن سفت کن کردنها، تحریم‌ها بر علیه جمهوری اسلامی بی‌نتیجه خواهد ماند! « گاه نوشته‌های آلفرد

  4. بازتاب: دلیل سقوط شدید ارزش ریال چیست؟ « گاه نوشته‌های آلفرد

  5. hadi سپتامبر 11, 2012 در 1:37 ب.ظ.

    چه عالی نوشتی و امروز بعد از چند ماه این اتفاق افتاد

  6. بازتاب: صادرات میلیاردها دلار شمش طلا از ترکیه به ایران « گاه نوشته‌های آلفرد

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.