خودکشی پناهجوی ایرانی و مسئولیت ایرانیان مقیم خارج از کشور

خبر ناگواری را خواندم که حالم منقلب شد. رادیو کوچه گزارش کرده است که «محمد رهسپار» پناهجوی ایرانی ساکن یکی از اردوگاههای پناهندگی کشور آلمان پس از تحمل ماهها رنج و مشقت زندگی در این اردوگاه و افسردگی شدید خودکشی کرده است (+). او که عضو سابق نیروهای مسلح ایران، متاهل و دارای فرزند بوده است، به علت مخالفت با حکومت برای دریافت پناهندگی به آلمان رفته بوده است. محمد تهرانی یکی دیگر از ساکنین اردوگاه درباره خودکشی محمد رهسپار گفته است:

من نمی توانم قضاوت کنم اما به نظر می رسد کسی که هفت ماه پیش به این کمپ آمده و بسیار قوی و ورزشکار و با روحیه بود تحت چه فشاری به شدت افسرده و خسته شد. به حدی که حتی تقاضای بازگشت به ایران را داده بود. در حالی که به گفته خودش در صورت برگشت به ایران در خطر مرگ قرار می‌گرفته است.

من تجربه زندگی در چنین اردوگاه‌هایی را ندارم اما فیلمی از همین اردوگاهی که محمد رهسپار در آن اقامت داشته است را در یکی از سایتهای آلمانی دیدم که واقعا تاسف برانگیز و ناراحت کننده بود (+). آنچه که در فیلم دیده میشود مخروبه‌ای بیش نیست. بیشتر شبیه به یک زندان است. حال شما تصور کنید عده‌ای بخواهند در چنین مخروبه‌ای برای سالها زندگی کنند تا بلکه به آنها پناهندگی داده شود! من نمیدانم آلمان که عضو اتحادیه اروپاست چطور میتواند بپذیرد عده‌ای در خاک آن کشور در چنین شرایط بد و سختی زندگی کنند؟! آیا سازمانهای حقوق بشری از شرایط این اردوگاهها اطلاع دارند؟ اگر دارند پس چرا به دولتها فشار نمی‌آورند تا شرایط را بهبود بدهند؟ افرادی که در این اردوگاه‌ها هستند، به خاطر فشار غیر قابل تحملی که در کشورشان بوده و اغلب به دلیل خطر مرگی که آنها را تهدید میکرده است، همه زندگی خود و دوستان و بستگان خود را رها کرده و به این کشورها پناه آورده‌اند. ببینید شرایط این اردوگاه چقدر بد بوده است که فردی ورزشکار، متاهل و سالم در ظرف مدت ۷ ماه اقامت، دست به خودکشی میزند!

شکی وجود ندارد که مسئول مستقیم این خودکشی‌ها رژیم جمهوری اسلامی است، اما به نظر من علاوه بر دولت میزبان پناهجو، ایرانیان ثروتمند و پرنفوذ مقیم خارج از کشور هم به طور غیر مستقیم در این خودکشی‌ها مسئول هستند. ثروت ایرانیان مقیم خارج از کشور بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد میشود. آیا نمیتوان سازمانی تشکیل داد و پولی جمع کرد و از دولت‌های میزبان پناهجویان ایرانی خواست که آن پول را بگیرند و شرایط زندگی و محل اقامت پناهجویان را ساماندهی کنند؟ یا اینکه اگر امکان قانونی وجود دارد مستقیما کمک کنند؟ آیا سیاستمداران مشهور مقیم خارج از کشور همچون رضا پهلوی، بنی صدر و غیره نمیتوانند با این دولتها نامه‌نگاری کنند و مثلا با پارلمان اروپا مکاتبه کنند و درخواست کنند که وضعیت پناهجویان را بهبود بدهند؟ یا مثلا در مصاحبه‌های خود با خبرگزاری‌های خارجی اعتراض خود نسبت به وضعیت وخیم حاکم بر این اردوگاهها را بیان و اطلاع‌رسانی کنند؟ میلیونها ایرانی مقیم خارج از کشور خیلی کارها میتوانند بکنند. قابلیت‌های بسیار زیادی دارند. بایستی کمی از خودگذشتگی و حس مسئولیت پذیری افزایش یابد بلکه حداقل نسبت به هموطنان خود بی‌تفاوت نباشیم. در مورد دیگری مثلا همین هفته پیش در خبری آمده بود که یک ایرانی بی‌خانمان به نام فرشاد محمدی که مدتها در خیابان‌های مونترال سرگردان بوده، بیکار بوده و خانه و کاشانه‌ای نداشته است، توسط پلیس کشته شده است! (+) بعد از خبر مرگ او عده‌ای از ایرانیان مونترال تجمعی اعتراضی را تشکیل داده بوده‌اند! معلوم نیست ایرانیان مقیم مونترال که جمعیتشان هم کم نیست، قبل از مرگ این فرد کجا بوده‌اند و چرا تا قبل از آن حادثه به کمک او نشتافته بوده‌اند و او را از آن وضعیت نجات نداده بوده‌اند؟! مگر او هموطن آنها نبوده است؟! یکی دو مورد نیست، از این موارد متاسفانه زیاد است و اینها همه بی‌مسئولیتی و بی تفاوتی ما به محیط اطراف و هموطنان خود را نشان میدهد!

23 پاسخ به “خودکشی پناهجوی ایرانی و مسئولیت ایرانیان مقیم خارج از کشور

  1. نا شناس ژانویه 29, 2012 در 11:55 ب.ظ.

    سلام
    واقعا از خبر مرگ یک هموطن ناراحت شدم و امیدوارم که خدا رحمتشون کنه .
    باید یه چیز را توجه داشت که اردوگاه ها را مختص ایرانیان نساخته اند و از تمام جاها پناهنده در ارودگاه ها است و این را باید قبول کرد که زندگی پناهندگی سخت است . چیزی که مرا ناراحت میکنه این است که کسانی را خودم می شناسم که نه سیاسی بوده اند و نه چیزی از سیاست می دانند و جالب این که طرف در ایران کلاه برداری کرده و با پول زیاد پاشوده رفته در کشور ثالث و خود را بعنوان یه فرد سیاسی معرفی میکند و کیس سیاسی ارائه میدهد . و خود را به جنیش سبز نسبت میدهد  من همیشه با خودم فکر میکنم سیاسیون ما در زندانها انواع شکنجه ها را تحمل میکنند و درست نیست عده ای با اسم اونها و استفاده از انها به اهداف خود برسند . ولی اگر فردی که پناهنده شده است واقعا در معرض خطر بوده است و فرد سیاسی یا مذهبی بوده است با شما موافق هستم که باید به ان شخص کمک بشود ولی من شخصا حاضر نیستم کمک به کسی بکنم که کلاه برداری کرده است و یه عده ادم را در ایران به گرفتاری انداخته است و برای این دسته از ادمها همین اردوگاه ها خوب است . البته من اقای رهسپار را نمی شناسم و نوشته های من هیچ ربطی به شخص ایشان ندارد . خدا رحمتشون کنه و به خانواده گرامیشان صبر عنایت فرماید . امیدوارم که دیگر شاهد اینگونه خبرها نباشیم .
    ممنون

    • آلفرد ژانویه 30, 2012 در 12:23 ق.ظ.

      دوست عزیز ما نمیتوانیم چون یک نفر کلاه بردار بوده یا به دروغ مدعی شده که سیاسی بوده اما نبوده، پس به همه پناهجویان بدبین بشویم و به آنها هیچ کمکی نکنیم! واقعیت این است که کسی که حاضر میشود تمام خانه و اقوام و دوستان خود را رها کرده و به یک کشور دیگر برود یعنی اینکه زندگی در کشور مادر به هر دلیلی برایش فوق العاده سخت بوده یا اینکه در خطر مرگ بوده و در تنیجه به ناچار به یک کشور خارجی پناه میبرد. بایستی هر کاری از دستمان برمی آید برای این افراد انجام بدهیم تا فشار بر آنها انقدر زیاد نشود که افسرده شده و خودکشی کنند. چرا که این افراد علاوه بر اینکه همنوع ما هستند، هموطن و همزبان ما هم هستند.

      • populare verde ژانویه 30, 2012 در 12:20 ب.ظ.

        با سلام و ثسلیت به خانواده محترم محمد رهسپار تشخیص اینکه کی راست میگه و کی دروغ را من و ما نمیتوانیم بدهیم ولی اشکال بزرگ همه ما ایرانیها اینه که همچیز رو فقط برای خودمون میخواهی و حتی بجای اینکه بهمدیگر کمک کنیم برای رسیدن به هدفهای شخصیمون همدیگر رو هل داده و حتی لگدمال میکنیم واز رویش هم رد میشیم و بخاطر همینه که ۳۳ سال خونمونو این اخوندها تو شیشه کردن ماها ایرانیها بجای اینکه تا زنده هستیمو کنار هم هوای همدیگر رو داشته باشیم .نوش دارو بعد از مرگ سهراب میدهیم.

  2. نا شناس ژانویه 30, 2012 در 12:34 ق.ظ.

    ممنون از نظر شما . من به همه پناهچوبان بدبین نیستم ولی از پناهجویانی که در محل زندگی خود دیده ام فقط یک نفر از انها درخطر مرگ بوده است و سیاسی است مابقی یا کلاه بردار بوده اند یا اینکه از وضعیت اقتصادی و رفاهی ایران رضایت نداشتند و به امید یه زندگی خوب مهاجرت کردند .

  3. بازتاب: خودکشی یک پناهنده در وورتسبورگ آلمان | وبلاگ شاهین شهر – اندیشه های ( سیاسی) نوین و مترقی

  4. ناشناش ژانویه 30, 2012 در 2:19 ق.ظ.

    باید معجزه ای رخ دهد و وضع مملکت ما از لحاظ آزادی اجتماعی و سیاسی و رفاه اقتصادی و سایر نکات مورد نظربه حد مطلوب و مورد پسند برسد بخصوص برای جوانان عزیزمان که مثل همه جوانهای دنیا بیشتری به آینده و زندگی دارند تادیگر نیازی نباشد حتی یک هموطن از سرزمین آبا و اجدادی خودش به دیار غربت هجرت کند بخصوص به این شیوه نامعلوم که گاهی منجر به ازدست رفتن جانشان میشود و این درد بسیارررررر بزرگی بردل هر انسان آزاده و پابند اخلاق خواهد بود بایستی اعتراف کنم اخباری از این قبیل همیشه موجب اندوه و غصه من می باشد و تا مدتهاااااااا ی مدیدی طول می کشد تاکمتربهش فکر کنم .خداوند به بازماندگان محمد رهسپار بخصوص مادروهمسر و فرزندش صبر بی نهایت بدهد .آمین
    درضمن این راهم کم و بیش همه ما میدانیم که افسردگی دراثر عوامل محیطی و شرایطی که گاهی برای افراد پیش می آید ایجاد می شود که حال فرد را گاهی از اوقات بسیاررررر بد و حتی غیر قابل کنترل برای خودش می سازد و این وظیفه اطرافیانش است که به هرشکل ممکن سعی کنند با شناخت از شرایط زندگی فرد افسرده ریشه افسردگی اش را پیدا کنند و تلاش دراز بین بردن عوامل افسردگی فرد نمایند و به هر شکل ممکن که شده امید به زندگی را مجددا درفرد افسرده بیدارکنند قبل از اینکه حالش رو به وخامت گذاشته و دست به چنین کاری بکند .لعنت خداااا برسیاستمداران خارجی و ایرانی خودمان که برای این دوروز عمر مرده شور برده خودشان و برای حفظ موقعیت خودو احیانا چپاول بیشتر ملتها این چنین با جان و مال انسانها بخصوص جوانها ی عزیز بازی می کنند .مرگ برهمه مسببین اینگونه مسایل چه از نوع خارجی و چه ایرانیش .

  5. saman ژانویه 30, 2012 در 2:44 ق.ظ.

    ممنون بابت خبر و خیلی تاسف بار بود اما روحش شاد باشه و خانوادشو خدا صبر بده . میخواستم اگه میشه لینک این خبر رو از سایت های آلمانی هم میذاشتید ممنون میشدم به زبان آلمانی . ممنون و سپاس گذار

  6. Nebi ژانویه 30, 2012 در 7:19 ق.ظ.

    Ich habe die Nachricht an Amnestiinternational weitergeleitet.
    In Khabar ra be adresse Amnestie dar alman feresstadam.
    Shayad agar shoma ham in kar ra konid, behtar az hitch bashad.
    http://amnesty-koeln.de/?q=contact

  7. من ژانویه 30, 2012 در 7:38 ق.ظ.

    سلام. مسلما مرگ یک هموطن دردناک ه. اما من پناهجویان زیادی را اینجا دیده ام که نه کار سیاسی کرده اند و زندگی شان در ایران در خطر بوده. بلکه فقط با یک تصویر متوهمانه که دولتهای اروپایی به سرعت به انها پناهندگی خواهند داد و وضعیت زندگی شان خوب می شود، نسنجیده و نفهمیده به اروپا امده و درخواست پناهندگی داده اند. و وقتی که با واقعیت کمپها روبه رو شده اند و از طرف ان دولت به دلیل نداشتن پرونده قوی رد شده اند، بین زمین و اسمان معلق مانده اند

  8. سارا ژانویه 30, 2012 در 2:16 ب.ظ.

    دردم میاد …چون من در آغاز همین راهم …و واقعا نمی دونم چه چیزی قراره برام پیش بیاد … و امیدوارم خودم رو دار نزنم…

    • mohammad ژانویه 30, 2012 در 3:13 ب.ظ.

      man ham zaman ziyadi nist k pa to in ghorbat gozashtam b har dalili.vali har kasi k miyad baray zendeh bodan va zendegi kardan miyad.mageh iran cheghad siyasi dareh?aksar maha b in omid omadim k nejat oeyda konim.man ham az lahaz rohi va ravani sharayet khobi nadaram..to 1 rosta dor oftadeh to 1 khoneh ba 4 nafar az jahai degeh donya.kash kasi mahz rezai khoda bod b man ham komak mikard

    • masi آگوست 28, 2012 در 6:04 ب.ظ.

      خدا رحمت کنه ایشونو و به خانوادش صبر بده.سارا جون منم مثل تو در اغاز راهم.ونمی دونم چی کار کنم.تو این مملکت موندن ذره ذره مردنه.هم چین می گن جونت بایددر خطر باشه تا پناهنده شی.انگار وضعیت مملکت رو نمی بینن.بعد هم اگر شرایط خوب بود هیچ کس این کار رو نمی کرد.ای کاش وطن جایی برای ماندن بود.

  9. بازتاب: Iran: Asylum seeker committed suicide · Global Voices

  10. rahe rahayi ژانویه 30, 2012 در 6:57 ب.ظ.

    سگ به روح پدر خمینی دجال برینه و این اسلامیان سگ پدر را همه خر بگاید

    • امید سبز جون 27, 2012 در 2:49 ب.ظ.

      سلام منم بسیار متاسف شدم برای این دوست عزیز اما چه فایده ماها عادت داریم وقتی طرف میمیره تازه میشیم کاسه داغ تر از آش؟؟؟!!!! من دقیقا میدونم اونمرحوم چه حالی داشته چون خودمم تو شرایط مساوی با اون هستم و کاملا درکش میکنم منم موندم اگه کارم درست نشه واقعا چه باید بکنم… ای وای بر ما ایرانیهای دروغگو………

  11. بازتاب: Iran: Asylum seeker committed suicide | Sao-Paulo news

  12. salamat فوریه 4, 2012 در 8:31 ب.ظ.

    Ba salam be ham mihanan,man ham salha injam ,,va hamin alan ham ba panahande ha dar ertebat hastam.va shahede 1 dar zadane dige ham boodam,in camp ha ke agha khodesho dar zade ra hamj didam,va agar ke ba campi ke man toosh boodam bekham moghayese konam ,, agar nagam behesht boode vali kheili behtar boode.va oonaghai ham ke khodesho dar zad,be khatere feshare panahandegi nabood.vali 1ki khob neveshte bood ke baazi ha fekr mikonan ke be mahze inke ma inja miresim, hame chiz va bar vefghe morade,vali inke momkene in rah sal ha tool bekeshe ,ra fekr nemikonim,va agar kasi moshkele vagheei siyasi dashte bashe, albate hamin ke joonesho tooneste nejat bede ,khodesh donyaii miarze,vali mamolan oonhai ke kamtar moshkel dashtan ,,be in marz miresan ,choonke ehtemalan dar iran rahat tar boodan va inja pas raft kardan ,,bargasht ham barashoon ziyad khoshayand nist,va rahe pas va pish ham nadaran .va baz ham began ,, dar mantaghe Bayern ke in agha khodesho koshte,,camp haye eftezah tari ham hastan ke hata khanevade ha ham hastan vali be in marz naresidan,in ensan khodesho rahat kard,,va khanvade khodeshoo bad bakht karde,,zaheran iyshoon khahari ham dar almamotasefam ke injoori shode,,vali agar kasani ke kenare ham hastan saay konan ke be ham komak konan ,,vali motasefane irani ha joze martdomani hastan ,ke saay dar pishrafte taki daran va kamtar be ham komaki m ba omio ke khanome sara ke goftan avale rahe ,,ghavi bashan va bedoonan ke agar kari ra mitoonan ke baraye pishrafte khodeshoon konan ,anjam bedan ,,ke albate zaban mohem tarine,,dir ya zood ham javab migiran vali yadetoon bashe ke baade gerftane eghamat taze avale bad bakhti hatoone,,oonhai ke sal ha inja hastan ,midoonan ,,oonhai ke taze oomadan ,bad ha behesh miresan,akharin jomle ,,oon kasani inja zendegi nesbatan behtari khahand dasht,ke az oomadan be inja hadafi ra darand ,, va garane ,,zamane camp ,kharej az masalee eghamatesh ,,behtarin va rahat tarin zamane dar injas..omidvbvaram ke kasi ra ba harfam narahat nakarde basham.. arezooye movafaghiyat baraye oonhaii ke hadaf mand ,,be kharj az keshvar oomadan, . dar zemn man ghatel ham didam ke panahande shode.. pas har kasi ke har chizi mige lozooman sahih nist ,mage inke kasi ra az nazdik beshnasin.ikonan.n daran ke ,,kheili sakht khahad bood,

  13. بازتاب: به تبعیض نژادی با صدای بلند نـــــــه بگوییم! « گاه نوشته‌های آلفرد

  14. بازتاب: کسی با مهاجران قانونی مشکل ندارد، اما مهاجران غیر قانونی باید شناسایی و از کشور اخراج شوند « گاه نوشته‌های آلفرد

  15. بازتاب: تصویربرداری که از دهها فیلتر عقیدتی و امنیتی گذشته بود، به شیطان بزرگ پناهنده شد…! « گاه نوشته‌های آلفرد

  16. رضا 12345678 آوریل 11, 2013 در 1:15 ق.ظ.

    با سلام و درود بی کران به خانواده محترم رهسپار

    باید خدمت بعضی از دوستان محترم شکم سیر ساکن خارج کشور عرض کنم که همین قدر که این جوان برومند لباس نجس خدمت برای نظام ستمگر آخوندی را از تنش بیرون کرده و به آرمانهای پیر خرفت انقلاب پشت کرده و با مشقات فراوان از کشور گریخته (( زیرا هرکس که لباس نیروهای بز دل ارتش—سگان سپاهی خامنه ای—نیروی انتظامی افتضاحی را بر تن کند حق خروج از کشور را ندارد مگر با اجازه دولت ))) همین کافیست تا جانش در بازگشت به کشور به خطر بیوفتد و می افتد….همه ایرانیان عزیز و محترم یدانند هر کس به هر دلبل با زندگی در ایران کنونی وداع گفته و رخت مهاجرت به تن کرده پناهنده است و باید مواظب اظهار نظر های پوچ و تو خالی باشد اگر غیر از این است به کشور خودمان ایران برگردید و از وضعیت حاکمیت در ایران لذت ببرید….چرا پز پاسپورت های رنگارنگ تان را می دهید؟؟؟ چرا فقط برای چند هفته لذت بردن با دوستان و اقوام به ایران سفر می کنید و خیلی زود خسته می شوید و بر می گردید؟؟؟اگر در ایران همه چیز خوب است پس بمانید…….غیر از کشور ایران همه جای دنیا پناه گاه است…ولی به بعضی هم وطنان بر می خورد زیرا عقیده شان این است که پناهنده کسی است که از روی بدبختی و فلاکت مالی و اقتصادی آواره شده و دربه در به دنبال کیسی دروغ می گردد تا قبولی بگیرد و همه کسانی که درخواست می دهند دروغ گو و کذاب هستند….
    ستار بهشتی عزیز که درود بی پایان بر او باد تا سال قبل در کشور ما به صورت کاملا مخفی فعالیت سیاسی آن هم در حد انتقاد تند از دولت و حکومت…..سوال من این است ::ستار بهشتی الان کجاست؟؟امثال ستار بهشتی ها زیاد نیستند اما کم هم نیستند…
    چرا فکر می کنید که یک فرد سیاسی کسیست که یا زندان رفته باشد یا حکم تیرش آمده باشد یا زمانی شکنجه شده باشد
    و اگر غیر از این باشد پس دروغ می گوید؟؟؟ شما از اخبار اعدام های معروف به کشکی در ایران خبر ندارید که به جرم های نکرده جوانان را می کشند …..
    دوست عزیزم بدان که ایرانی جماعت همیشه پدر ایرانی جماعت را در خارج از کشور در آورده و می آورد….ایرانی جماعت زیر آب ایرانی را نزند و چوب لای چرخ پرونده اش نگذارد کمک کردن پیش کشش…
    در تمام این و 33 سال فقط حکومت و دولت ها در بدبختی روز افزون مردم دخیل نبوده اند این خود مردم هستند که پدر خودشان را در می آورند حالا چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور….
    باز هم به روح دلاور کشور عزیزمان ایران محمد رهسپار درود می فرستم که در مقابل ظلم و ستم رژیم دیکتانور ایران ایستاد و حاضر نشد تا از پول و حقوق کتک زدن و به بند اسارت کشیدن مردم لقمه نان بر سر سفره خانواده اش ببرد….
    حاضر نشد تا ذلت وخفت لباس نظام را بر تن تحمل کند…..
    درود به پدر و مادر محترمش و همسر و دختر کوچکش…..یاد و نامش گرامی باد……

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.