چه کسی دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران را ترور میکند و چرا؟

ترور مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی تاسیسات هسته‌ای نطنز جدیدترین نمونه از زنجیره ترور دستندرکاران برنامه هسته‌ای ایران در سالهای اخیر میباشد. در عرض دو سال گذشته پنج مورد ترور به شکلی مشابه و با چسباندن بمب مغناطیسی به خودروی فرد مورد حمله انجام شده که در چهار مورد به مرگ فرد مورد نظر انجامیده است. پرسشی که مطرح میشود این است که چه کسی این حملات را انجام میدهد و چرا؟ انگیزه چنین کاری چیست؟ برای پاسخ به این پرسش باید ببینیم چه گروهی از کشته شدن این افراد سود میبرد. سه مظنون احتمالی عبارتند از: ۱- اسرائیل و کشورهای غربی، ۲- گروههای داخلی مخالف جمهوری اسلامی و ۳- خود جمهوری اسلامی.

با توجه به دقت به کار رفته در انجام این عملیات‌ها و برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی مهاجمان که نیازمند دانستن موقعیت فرد مورد حمله، جزییات رفت و آمد و زمانهایی که او از خودرو استفاده میکند و نیز دسترسی مهاجمان به بمب‌های ساعتی میباشد، احتمال دست داشتن گروه دوم به تنهایی در انجام این ترورها منتفی است. تنها نیروهای اطلاعاتی کشورهای خارجی از جمله موساد و نیز وزارت اطلاعات خود جمهوری اسلامی هستند که میتوانند چنین عملیات‌هایی را به دقت انجام دهند.

خوب حالا ببینیم جمهوری اسلامی چه اهدافی میتواند از این ترورها داشته باشد و اسرائیل چه اهدافی.

— چند احتمال وجود دارد که وقوع این ترورها را برای جمهوری اسلامی موجه نماید:

۱- ممکن است جمهوری اسلامی در زمانهای مخلتف متوجه میشود که افرادی در داخل برنامه هسته‌ایش هستند که جاسوس هستند و با بیگانه ارتباط دارند و لذا اقدام به حذف فیزیکی آنها میکند. این احتمال منطقی است، منتهی مشکل این احتمال این است که لزومی ندارد وزارت اطلاعات برای حذف جاسوس‌های نفوذی اقدام به بمب گذاری در ماشین آنها و ایجاد سر و صدای زیاد بنماید! میتوانند جاسوس های احتمالی را در خفا و بی سر و صدا و مثلا با تزریق آمپول هوا به قتل برسانند و بعدا عنوان کنند که فرد مذکور بر اثر سکته مرده است. اینطوری به وجهه خودشان هم صدمه‌ای وارد نمیشود.

۲- برخی به ویژه در میان اپوزیسیون احتمال میدهند که جمهوری اسلامی به عمد و جهت هیاهوی تبلیغاتی برای مصرف داخلی این افراد نه چندان مهم را به قتل میرساند تا به قول معروف مظلوم‌نمایی کند و بگوید که کشور تحت تهدید دشمن است، دشمن هر کاری میکند تا ما به اهداف هسته‌ای خود نرسیم. علاوه بر این با امنیتی کردن شرایط میتوانند به اهداف خاص خود برسند.

این احتمال منطقی نیست زیرا ضررهایی که از ترورهای اینگونه با بمب، وسط شهر و با سر و صدای زیاد نصیب جمهوری اسلامی میشود به مراتب از مزایای آن بیشتر است. اولا چرا جمهوری اسلامی باید متخصصان خود را به قتل برساند؟! دوما فضا که در حال حاضر به شدت امنیتی است. حتی اگر جمهوری اسلامی به دنبال تشدید این فضای امنیتی باشد هم لزومی ندارد که در وسط شهر تهران با بمب به هدف برسد، میتواند مثلا خمپاره‌ای را در یکی از شهرهای مرزی منفجر کند و بگوید از بیرون مرز و توسط گروههای جدایی طلب یا دشمنان شلیک شده بود! وقوع این ترورهای پر سر و صدا و با بمب وسط شهر موجب ترس و وحشت متخصصان درگیر در برنامه هسته‌ای میشود، پای کسانی که میخواهد به این برنامه بپیوندند را لرزان کرده و از طرفی جمهوری اسلامی را فاقد ثبات و نیروهای امنیتی آن را بی عرضه و فاقد مهارت نشان میدهد چرا که برای چندمین بار بمبی در وسط شهر منفجر میشود بدون آنکه اینها بتوانند جلوی آن را بگیرند. لذا این احتمال هم منطقی نیست.

— با توجه به دقت عملیات و منافع، تنها احتمال منطقی دخالت سرویس‌های اطلاعاتی خارجی به ویژه موساد در این ترورهاست. منتهی از آنجایی که حضور فیزیکی ماموران مستقیم این سرویس‌ها در ایران بسیار دشوار است و افراد آنها آشنایی خوبی با منطقه انجام ترور ندارند، به احتمال قریب به یقین این ترورها توسط گروههای داخلی مخالف رژیم و با هماهنگی و کمک اطلاعاتی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی صورت میگیرد. از جمله گروههای احتمالی درگیر در این ترورها میتوان به مجاهدین خلق، کردها و یا بلوچ‌های جدایی طلب اشاره کرد.

روزنامه فیگارو در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی احتمال دخالت کردهای جدایی طلب مخالف جمهوری اسلامی که توسط موساد در منطقه کردستان تحت کنترل عراق تعلیم دیده‌اند را مطرح کرده است. این روزنامه مدعی شده است که: «سرویس جاسوسی اسرائیل عده‌ای از مخالفان جمهوری اسلامی از کردستان عراق را استخدام کرده تا به جمع‌آوری اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران و هدف قرار دادن متخصصان این کشور اقدام کنند (+)». همچنین گاردین گزارش کرده است که بنی گانتز فرمانده ارتش اسرائیل تنها یک روز پیش از انجام ترور اخیر به یک کمیته در پارلمان آن کشور گفته بوده است که سال ۲۰۱۲ برای ایران سالی بحرانی خواهد بود که در آن «وقایعی غیر عادی» رخ خواهد داد (+).

به نظر میرسد که انجام این ترورها در ادامه جنگ پنهانی علیه جمهوری اسلامی میباشد که از دو سال پیش و با ساخت ویروس استاکس‌نت و نفوذ آن به داخل شبکه کامپیوتری برنامه هسته‌ای ایران شروع و در ادامه به وقوع انفجارهای متعدد در تاسیسات هسته‌ای و موشکی ایران در چند ماه اخیر کشیده شد.

در نهایت موارد زیر را میتوان به عنوان اهداف و انگیزه احتمالی سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) از انجام این ترورها با کمک گروهی از مخالفین داخلی جمهوری اسلامی مطرح نمود:

 ۱- صدمه به برنامه هسته‌ای ایران و کند کردن پیشرفت کار آن جهت خرید زمان برای پیش بردن دیپلماسی یا تعویق حمله نظامی.

۲- ایجاد فضای رعب و وحشت در میان دستندرکاران برنامه هسته‌ای ایران و افزایش هزینه فعالیت در این زمینه برای آنها.

۳- کاهش شمار محققان احتمالی که قصد پیوستن به برنامه هسته‌ای ایران را دارند، از طریق ایجاد فضای رعب و وحشت.

۴- نشان دادن ایران به عنوانی کشوری بی ثبات، ضعیف نشان دادن نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به عنوان سرویس اطلاعاتی که توانایی جلوگیری از وقوع چندباره این ترورها در وسط پایتخت را نداشته است.

۵- جلوگیری و یا به تعویق انداختن دستیابی ایران به دانش روشهای جدید غنی‌سازی اورانیوم به غیر از سانتریفیوژ گاز (توضیح: الجزیره  گزارش داده است که مصطفی احمدی روشن فرد ترور شده اخیر بر روی پروژه‌ای در ارتباط با ساخت غشاهای پلیمری برای جدایش گاز فعالیت میکرده است. به گزارش استراتفور نفوذ گاز در کنار سانتریفیوژ گاز، دو روش عمده غنی‌سازی اورانیوم میباشند.)

۶- تحریک جمهوری اسلامی به اقدام متقابل جهت تلافی کردن ترورها به منظور مجاب کردن کشورهای غربی به ویژه آمریکا به حمله نظامی علیه ایران.

مطلب مرتبط:

آیا اسرائیل پشت ماجرای ترور مصطفی احمدی روشن است؟

6 پاسخ به “چه کسی دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران را ترور میکند و چرا؟

  1. علی ژانویه 13, 2012 در 5:20 ق.ظ.

    ایشاله هرکه ترور کرده اون یکی دست دیگه اش هم چلاق بشه

  2. ایرانی بدبین ژانویه 14, 2012 در 9:42 ق.ظ.

    سلام
    نظر من اینه که صحیونیست ها ( منظورم نه مردم یهودی است و نه دولت اسرائیل ) شاید شرکت های بزرگ (که صاحبانشون اتفاقا یهودی هم هستند )
    تقریبا بخش عظمی از دنیا رو و خصوصا منابع مالی و رسانه ها رو در اختیار دارند
    با نفوذی که در ایران هم داشتند تیم آقای دکتر را مستقیما از شش سال پیش وارد فاز اجرایی ایران کردند و اگر کار نامه اعمال اینها را نگاه کنید تمام زیر ساخت های این مملکت (مثل سازمان برنامه ریزی و بودجه و …. ) را تقریبا ویران کردند.
    متاسفانه آقای فرزانه بدلیل خودخواهی و حماقت بیش از اندازه , حسابی رکب خورده , و الان هم هنوز هم باورش نمی شه .
    بدلیل وجود سازمان های اطلاعاتی چندگانه و موازی , پی گیری این مسائل خیلی هم سخت شده و خیلی از دست اندکاران و حمایت کننده ها هم نمی دانند که وسط چه منجلابی در حال دست و پا زدن هستند .
    تر بخدا این مطلب را کمی درشت کنید تا همه ببینند و یکی بره دنبالش یا یه سایت و یا یک حرکت خود جوش در اینتر نت صورت بگیره مطلبم این است:
    خانواده هایی که به هر دلیل یکی از عزیزانشان دست اندرکار مسائل فزیک هسته ای یا اتمی بودند و به هر دلیل در این چند سال گذشته یا فوت کردند (مثلا در دریا فرق شدن یا تو تصادف از دره پرت شدند یا …) به یک سایت اطلاع رسانی کنند و خبرنگاران هم بروند دنبال جمع کردن این اطلاعت , حاضرم شرط ببندم که به یک آمار وحشتناک خواهیم رسید .
    ترو به خدا این مطلب رو هر کی می تونه با یک بیان و دستور زبان کوتاه تر و رسا تر دراینتر نت پخش کنیم و شاید بتونیم به یه آمار برسیم .

  3. بازتاب: پلیس آمریکا و بازداشت یک استاد دانشگاه صنعتی شریف! « گاه نوشته‌های آلفرد

  4. بازتاب: احتمال حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران در ماههای آینده بسیار بالاست « گاه نوشته‌های آلفرد

  5. بازتاب: مقامهای آمریکایی: تایید همکاری مجاهدین خلق با موساد جهت ترور دانشمندان هسته‌ای ایران « گاه نوشته‌های آلفرد

  6. بازتاب: اخبار ایران » » مقامهای آمریکایی: تایید همکاری مجاهدین خلق با موساد جهت ترور دانشمندان هسته‌ای ایران

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.