علی شریعتی موجودی واپسگرا

دو روز پیش سالگرد فوت علی شریعتی بود. این فرد یکی از عقب مانده ترین و متحجرترین افراد به اصطلاح روشنفکر (!) در تاریخ معاصر ایران بوده است. اگر به نوشته جات وی مراجعه کنید و یا به سخنان او گوش فرا دهید، به عمق واپسگرایی این فرد پی میبرید. غلو نکرده‌ایم اگر  حکومت اسلامی کنونی را جلوه عملی اندیشه‌ها و نظریات علی شریعتی بدانیم. او به دموکراسی اعتقاد نداشت و معتقد بود که بایستی یک امام و یک رهبر غیر انتخابی بر جامعه حکومت کند و مردم را به سمت و جهتی که او آن را سعادتمندانه میدانست هدایت کند. علی شریعتی با استناد به تاریخ اسلام، خشونت را توجیه میکرد و شهادت را هدف عالی و برتر میدانست. از مخلوط تفکرات وی درباره ولایت، شهادت، مکتب و مجاز بودن خشونت، سازمان تروریستی مجاهدین خلق شکل گرفت (به این عکس نگاه کنید). علاوه بر این، هم ساواک و هم ملایان از نظرات و اندیشه او بهره بسیار بردند. اولی برای مقابله فکری و اندیشه‌ای با گروههای چپ و کمونیست و دومی برای پایه ریزی یک حکومت فاشیستی مذهبی مثل حکومت کنونی. در مجموع به نظر من نقش علی شریعتی در تاریخ معاصر ایران بسیار مخرب بوده است. دکتر عباس میلانی او را فردی افسرده میداند که میان ساواک و ملایان بند بازی بسیار کرد. همچنین در مورد چگونگی دادن کرسی استادی در دانشگاه مشهد به وی و نقش ساواک در این ارتباط سخنان جالبی گفته است که در زیر آنها را میتوانید بشنوید.

نمونه‌ای از نظرات علی شریعتی درباره ولایت، رهبری، دموکراسی و آزادی را میتوانید در زیر ملاحظه کنید.

  مردم باید زمام خود را به دست ولی بدهند وگرنه به گمراهی افتاده اند… امامت، منصبی است الهی و نه شورایی و انتخابی… امامت یک حق ذاتی است ناشی از ماهیت خود امام نه ناشی از عامل خارجی انتخاب. (۱)

 –  قبول و ارزش همه عقاید و اعمال دینی، منوط به اصل ولایت است. (۲)

 – آزادی و دموکراسی و لیبرالیسم غربی چونان حجاب عصمت به چهره فاحشه است. (۳)

 – باید اطاعتی کورکورانه و تشکیلاتی داشت… این معنای تقلیدی است که در تشیع وجود داشت و همین تقلید نیز برای غیر امام که نایب اوست در شیعه شناخته می شود. تقلید نه تنها با تعقل ناسازگار نیست، بلکه اساسا اقتضای عقل، تعبد و تقلید است. (۴)

 – اصل حکومت دموکراسی برخلاف تقدس شورانگیزی که این کلمه دارد، با اصل تغییر و پیشرفت انقلابی و رهبری فکری مغایر است، بنابراین رهبر انقلاب و بنیانگذار مکتب حق ندارد دچار وسوسه لیبرالیسم غربی شود و انقلاب را به دموکراسی راس ها بسپارد… (۵)

 – جهل توده‌های عوام مقلد منحط و بنده واری که رای شان را به یک سواری خوردن یا یک شکم آبگوشت به هر که بانی شود اهداء می کنند و تازه اینها، غیر از آراء اسیر گوسفندی است… آراء راس ها… رهبری نمی تواند خود زاده آراء عوام و تعیین شده پسند عموم و برآمده از متن توده منحط باشد… (۶)

 – امام، انسان مافوق و پیشوا است. ابرمردی است که جامعه را سرپرستی، زعامت و رهبری می کند. دوام و قوام جامعه بوجود امام بستگی دارد. امام عامل حیات و حرکت امت است. وجود و بقای امام است که وجود و بقای امت را ممکن می سازد. امام، پیشوا است تا نگذارد امت به بودن و خوش بودن و لذت پرستی تسلیم شود و بالاخره پیشوا است تا در پرتو هدایت او، امت حرکت و جهت خویش را گم نکند. (۷)

 – رسالت سنگین رهبری در راندن جامعه و فرد از آنچه هست بسوی آنچه باید باشد به هر قیمت ممکن، بر اساس یک ایدئولوژی ثابت… اگر اصل را در سیاست و حکومت به دو شعار رهبری و پیشرفت- یعنی تغییر انقلابی مردم- قرار دهیم آنوقت انتخاب این رهبری بوسیله افراد همین جامعه، امکان ندارد زیرا افراد جامعه هرگز به کسی رای نمی دهند که با سنت ها و عادات و عقاید و شیوه زندگی رایج همه افراد آن جامعه مخالف است… کسی که با کودکان به سختی رفتار می کند و آنها را در یک نظم دقیق متعهد می کند و به آنها درس جدید تحمیل می کند، مسلما رای نخواهد آورد… امام مسوول است که مردم را بر اساس مکتب تغییر و پرورش دهد حتی علیرغم شماره آراء… رهبری باید بطور مستمر، به شیوه انقلابی- نه دموکراتیک- ادامه یابد… او هرگز سرنوشت انقلاب را بدست لرزان دموکراسی نمی سپارد… (۸)

 – امام در کنار قدرت اجرایی نیست. هم پیمان و هم پیوند با دولت نیست، نوعی همسازی با سیاست حاکم ندارد. او خود مسوولیت مستقیم سیاست جامعه را داراست و رهبری مستقیم اقتصاد، ارتش، فرهنگ، سیاست خارجی و اداره امور داخلی جامعه با اوست. یعنی امام، هم رئیس دولت است و هم رئیس حکومت و … شیعه پیروی از امام را بر اساس آیه اطیعوالله و اطیعواالرسول و اولی الامر منکم توصیه می کند و امام را ولی امر می داند که خدا اطاعتش را در ردیف اطاعت از خود و اطاعت از رسول شمرده است و این تقلید نیز برای رهبری غیر امام که نایب اوست در شیعه شناخته می شود…. (۹)

منابع:

۱) شیعه یک حزب تمام ص ۱۵۱ و ۱۶۷

۲) اسلامشناسی، ج اول، ص ۸۶

۳) حسین وارث آدم ص ۹۹

۴) یاد و یادآوران، حسین وارث آدم

۵) امت و امامت و شیعه یک حزب تمام

۶) امت و امامت صفحات ۵۰۴ و ۶۰۴

۷) شیعه یک حزب تمام، امت و امامت

۸) امت و امامت و مسوولیت شیعه بودن و انتظار مذهب اعتراض

۹) امت و امامت

 

 مطالب مرتبط:

وقتی مسعود بهنود برای «استاد قفس ساز» بازارگرمی می‌کند…!

با شیوه «نقد راستین» از نوع سروش بهتر آشنا شویم…!؛ سروش: علی دشتی هوسرانی فرومایه و بی‌اعتقاد بود!

 احسنت به کسی که تندیس گوسفند را جایگزین تندیس علی شریعتی نمود!

علی شریعتی، جاده صاف کن خمینی بود، نقش او در بدبختی امروز ما، اگر بیشتر از خمینی نباشد، کمتر نیست! (لینک به بیرون)

19 پاسخ به “علی شریعتی موجودی واپسگرا

  1. احمد ژوئن 22, 2012 در 9:23 ب.ظ.

    آلفرد جان
    با تمام احترامی که نسبت به تو دارم باید بگم در این مورد اشتباه فکر میکنی آلفرد جان
    ببین عزیز جان
    دکتر شریعتی در نامه به پدرش صراحتا اشاره میکنه ((اکنون خوشبختانه همان طور که دکتر مصدق تز اقتصاد منهای نفت را طرح کرد تا استقلال نهضت را پی ریزی کند و آن را از بند اسارت و احتیاج به کمپانی استعماری سابق آزاد سازد ،تز اسلام منهای آخوند در جامعه تحقق یافته است و این موفقیت موجب شده است که اسلام از چهار چوب تنگ قرون وسطایی و اسارت در کلیساهای کشیشی و بینش متحجر و طرز فکر منحط و جهان بینی انحرافی و خرافی و جهالت پرور و تقلید ساز ،که مردم عوام را کالانعام بار آورده بود و روشنفکران را دشمن مذهب و ترسان از از اسلام آزاد شده است.
    با مخاطبهای اشنا ص (مجموعه آثار شریعتی) 19

    بعد خمینی در مورد همین موضع شریعتی میگه
    اسلام منهای روحانیت خیانت است.میخواهند اسلام را ببرند،اول روحانیت را میبرند.اول میگویند اسلام را میخواهیم ،روحانیت را نمیخواهیم تا روحانیت استثنا بشود،اسلام در کار نیست.اسلام با کوشش روحانیت به اینجا رسیده….همه اقشار بیدار باشند…تز اسلام منهای روحانیت یعنی لا اسلام!درجه اولش این است ،بعد هم کتابهای روحانیت را به دریا بریزید!بیدار باشید!
    مگر میشود اسلام بی ملا؟مگر شما میتوانید بدون ملا کار انجام دهید؟باز این ملاها هتن که جلو می افتند کار انجام میدهند
    صحیفه جلاد ج7 ص 486
    اول از همه اینو به امثال اصلاح طلبها بگم که شریعتی بسیار بسیار به مجاهدین علاقه داشت اینو در اثار او میتوان یافت بخوصوص بعد از ضربه سال 54 به مجاهدین به وضوح در کتابها سخنرانیهایش در این مورد صحبت میکنه
    محل سخنراین او در حسینه ارشاد یکی از محلهای عضو گیری مجاهدین بود که ساواک بسیار ان را زیر نظر داشت
    وقتی هم شرعتی میگه اسلام منهای روحانیت شامل اخوند شیاد خاتمی مابقی آخوندهای شیاد میشه
    مسئله بعدی اینکه شریعتی در یکی دیگر از سخنرانیهایش به نام چه باید کرد مشخصا میگه چاره کار
    پروتستانتیزم اسلامیست
    یعنی همان پروتستانیزمی که در اروپا علیه مذهب خرافه گرای کاتولیک به وجود امد
    همانطور که مجاهدین در زندان در سال 56 در یک جزوه داخل زندان اوین اشاره کردن که اگر خمینی بیاد روی کار نیاز به یک انقلاب دیگر است شریعتی هم به همان نتیجه رسید برای همین راهش را از مرتجعینی همچون آخوند مطهری جدا شد
    حالا خودتان قضاوت کنید ؟؟آیا باید مجاهدین تروریست و شریعتی را با جمهوری اسلامی یکی دانست؟؟؟
    ضمن اینکه من شخصی مثل میلانی را در سطحی نمیبینم که بیاد بخواد از شریعتی ایراد بگیره
    میلانی کسی هست که اگر حقوقش را سازمان سیا از دانشگاه استنفورد نفرسته باید توی خیابون گدایی کنه خودش برادرش دربست در اختیار اصلاح طلبها هستن اساسا استقلال رای ندارن
    در ضمن الفرد با اون ابراز ارادتت اومدی این قضیه تروریست اینها را بالانس کنی؟؟
    واقعا اینکه تو هم مثل جمهوری اسلامی مجاهدین را تروریست بدانی خیلی تاسف اوره
    چون امریکا تا همین چند سال پیش ماندلا را تروریست میدانست
    ضمن اینکه خانم روسلف رئیس جمهور برزیل که حاضر نشد با احمدی نژاد دیدار کنه زمانی متهم به تروریسم بود همینطور رئیس جمهور آرژاانتین
    روزی تروریستها در کشورهاشون همچون قهرمان ملی مورد استقبال قرار میگیرن
    مثل ژنرال دوگل فرانسوی

    • آلفرد ژوئن 23, 2012 در 6:03 ق.ظ.

      شریعتی فوق فوقش یک ابله و ماله کشی بوده مثل فرج دباغ (سروش). مگه آخوندها با سروش رابطه خوبی دارند؟! نه، لذا رابطه بد داشتن آخوندها با یک نفر دلیلی بر کار درست بودن او نیست! نمونه ای از اراجیف شریعتی را در این مطلب آورده ام. خودت میبینی که چقدر واپسگرا بوده و چطور خواسته یا ناخواسته پایه گذار حکومت فاشیستی جمهوری اسلامی میشه! البته جای تعجبی نیست که شما به عنوان یک عضو سازمان مجاهدین خلق از شریعتی حمایت بکنی!
      ضمنا شریعتی خودش گسترش دهنده خرافه بوده! نظراتش درباره شهادت و امام حسین و غیره دلیلی بر این مدعاست!

  2. احمد ژوئن 23, 2012 در 5:27 ب.ظ.

    خب اگر بنا را بر این بگذاری که شاه عزیز شما که صدبار رابطه بهتری با روحانیت به خصوص اون اخوندهای مرتجع داشت
    دوما شریعتی اساسا هیچ شباهتی با سروش نداشت شریعتی مدافع مبارزه مسلحانه بود
    بنده هم عضو سازمان مجاهدین نیستم چند بار بگم
    فکر نمیکنم شهادت در هیچ فرهنگی در دنیا شهادت و از جانگذشتگی مسئله مذمومی باشه
    حتی در فرهنگ یهودیها که خیلی جون دوست هستن از جان گذشتگی بسیار زیبا قابل احترام وستایش هست
    چرا بابک خرمدین میشه بایک خرمدین؟؟چون جانش را برای وطنش فدا میکنه
    شما نمیدانم منظورت از خرافه چیه؟؟؟اگر شهادته که از نظر من نقطه قوت شریعتی اینه
    ولی بگذار یک چیز را برات مشخص کنم
    هیچوقت سلطنت به عنوان مدافع سنت نمیتوانه مخالف روحانیت باشه
    رضا پهلوی هم در صورتی که به قدرت برسه که امکانش تقریبا نزدیک به صفر هست متحد اصلی روحانیون مرتجع خواهد بود
    اما دشمن سنت و همیشه نیروهای انقلابی بودن
    تعریف انقلابی هم شامل کسیست که همیشه خواهان تغییر وبهتر شدن میباشد

    • آلفرد ژوئن 24, 2012 در 6:20 ق.ظ.

      شاه عزیز من؟! من از حکومتهای دیکتاتوری متنفرم چه شاه باشه چه ملا!

  3. احمد ژوئن 23, 2012 در 7:00 ب.ظ.

    آقای آلفرد کم کم دارم به صداقتان شک میکنم
    آخه نمیدانم ما چه خشونتی به کار بردیم که اینطور مورد قضاوت شما قرار میگیریم؟؟؟این کامنت شما در بالاترینه

    متاسفم برای اعضای مجاهدین خلق که به جز خشونت چیز دیگری نمیدانند!

    آیا من یا دیگری در مورد شما خشونتی به کار بردیم؟؟
    واقعا این برای من یک سوال هست که ما چه خشونتی نسبت به تو داشتیم؟؟که معتقدی ما جز خشونت کار دیگری بلد نیستیم؟؟
    شما حتی ما بین کسی که ما را منافق میدانه با این ادبیات وابستگیش به رژیم مشخصه او را انتخاب میکنی؟؟کلمه منافق را تنها عمال رژیم به کار میبرن
    حال چه اصلاح طلب چه باند خامنه ای
    هم من و هم مابقی ما هیچکداممان تمایلی به تقابل با کسی که هیچ مبنایی برای دشمنی با او پیدا نمیکنیم نداریم
    ولی گویا شما ما را دشمن اصلی خودت و ایران میدانی نه آخوندها را؟؟
    نمیدانم چه هیزم تری به شما فروختیم که اینطور یقه ما را گرفتی ول کن نیستی؟؟

  4. masood ژوئن 24, 2012 در 5:50 ب.ظ.

    خیلی غقبی بابا! فعلن که اندیشه های دکتر که همسوی با اخوان المسلمین هست داره حرف اول رو می زنه. شریعتی به قول تو بی سواد یه نظام سرتا پا مسلح رو تکون داد. تو اگه ….تو تونستی تکون بدی بعد بیا صحبت کن.ویوا شریعتی!ویوا اسلام سیاسی

  5. احمد ژوئن 24, 2012 در 7:26 ب.ظ.

    سازمان مجاهدين خلق که در فهرست سازمان های ترويستی آمريکا قرار دارد روز شنبه با برگزاری تجمعی گسترده در شهر پاريس خواستار تغييرات دمکراتيک در ايران شد. مريم رجوی، رهبر اين تشکيلات، از غرب خواست تا به «نرمش» در برابر ايران پايان دهد.

    رسانه های غربی از حضور گسترده افراد هوادار سازمان مجاهدين خلق در اين تجمع خبر داده اند و خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته که بر اساس برآوردهای این سازمان، «۱۰۰ هزار» در اين اجتماع حضور داشتند.

    منابع مستقل آمار تعداد شرکت کنندگان در این تجمع را تایید نکرده اند.

    تجمع روز شنبه در یکی از مراکز نمایشگاه های بین المللی پاريس در «ويل پنت» در حاشيه شمالی پاريس انجام شد و در جريان آن، اعضای این سازمان خواستار ايجاد تغييرات دمکراتيک در ايران و کمک به وضعيت نیروهای سازمان مجاهدين خلق شدند که در اردوگاه اشرف عراق زندگی می کنند.

    رودولف جوليانی، شهردار پيشين نيويورک، و اد رندل، فرماندار پيشين ايالت پنسيلوانيا در آمريکا نيز در اين گردهمآیی حضور داشتند.

    گزارش خبرگزاری رويترز حاکی است که مريم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت، در سخنانی آمريکا را متهم کرد که در برابر ایران نرمش به خرج می دهد.

    وی گفت: «کشورهای غربی با فراهم کردن انواع مشوق ها برای رژيم ملاها اين دهه را از دست داده اند- يک دهه مذاکرات با نرمش و بی ثمر».

    مريم رجوی افزود: «توقف تهديدات اتمی ملاها تنها از طريق تغيير رژيم ديکتاتوری آنها امکان پذير است».

    وی اظهار داشت: «کسانی که مايل نيستند تا ملاها به بمب دست پيدا کنند بايد در کنار مقاومت مردم ايران برای سرنگونی رژيم بايستند».

    شورای ملی مقاومت که تظاهرات روز شنبه را سازماندهی کرده است متشکل از پنج گروه است که هدف خود را پايان دادن به حکومت جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است.

    اين تشکيلات در سال های اخير تلاش کرده تا با ارائه اطلاعاتی به کشورهای غربی درباره برنامه هسته ای ايران آنها را به اتخاذ مواضع شديدتر عليه جمهوری اسلامی وادار کند.

    سازمان مجاهدين خلق نخستين بار در سال ۲۰۰۲ فعاليت های هسته ای ايران را در تاسيسات نطنز فاش کرد ولی از آن پس اطلاعات منتشره اين تشکيلات درباره فعاليت های اتمی ايران با بی اعتنايی کشورهای غربی روبرو شده است.

    مجاهدین خلق که جمهوری اسلامی ايران آنها را «منافقين» معرفی می کند دارای نيرويی ۳۴۰۰ نفره در عراق است که در سال های اخير بر سر انتقال آنها از اين کشور تنش های زيادی بروز کرده است.

    اد رندل، فرماندار پیشین ایالات پنسیلوانیا، در تجمع روز شنبه از سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا خواست تا «روند انتقال» این افراد را آغاز کنند چرا که به گفته وی، آنها «در شرایط وخیمی» به سر می برند.

    ايالات متحده آمريکا از سال ۱۹۹۷ مجاهدین خلق را در فهرست سازمان های تروريستی خود قرار داده است ولی اين تشکيلات می گويد که اقدامات خشونت آميز را کنار گذاشته شده است.

    مجاهدين خلق طی سال های اخير با استفاده از منابع مالی و لابی گری گسترده در آمريکا تلاش کرده است تا نام خود را از فهرست سازمان های تروريستی آمريکا حذف کند. اخيرا دادگاهی در آمريکا به هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، دستور داده است که تا اول اکتبر سال جاری درباره اين سازمان تصميم گيری کند.

    مری رجوی روز شنبه گفت: «به موجب حکم روز اول ژوئن … وزارت امور خارجه آمريکا چاره ای ندارد جز اينکه سازمان مجاهدين خلق را از اين فهرست خارج کند، مگر اين که بخواهد برای رضايت ملاها بار ديگر عدالت و قانون را زير پا بگذارد».

    سازمان مجاهدين خلق متهم است که در دهه ۱۳۶۰ در بمبگذاری ها و حملات انتحاری عليه مقام های حکومتی و شهروندان ايرانی دست داشته است و جمهوری اسلامی بارها خواستار تحويل رهبران آن برای محاکمه در ايران شده است.

    اين سازمان همچنين متهم است که در دوران پيش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ دست به ترور اعضای سازمان های نظامی آمريکا در ايران زده است
    http://www.radiofarda.com/content/f4_pmoi_rally_paris_change_democratic_iran/24624099.html

    • آلفرد ژوئن 24, 2012 در 10:02 ب.ظ.

      احمد جان لطفا کامنت نامربوط نگذارید.

  6. احمد ژوئن 25, 2012 در 6:43 ب.ظ.

    دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای حاوی دشنام یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.

    بنده خلاف این قانون بالا چیزی ننوشتم؟؟اگر بخشنامه یا ماده جدید به این قانون اضافه شده بگید ما هم با خبر باشیم

  7. HIrad ژوئن 27, 2012 در 6:33 ق.ظ.

    کاری با بحثِ بالا ندارم، اما احمد:»بنده هم عضو سازمان مجاهدین نیستم چند بار بگم» رو باور کنیم یا»واقعا این برای من یک سوال هست که ما چه خشونتی نسبت به تو داشتیم؟؟که معتقدی ما جز خشونت کار دیگری بلد نیستیم؟؟
    شما حتی ما بین کسی که ما را منافق میدانه با این ادبیات وابستگیش به رژیم مشخصه او را انتخاب میکنی؟؟کلمه منافق را تنها عمال رژیم به کار میبرن
    حال چه اصلاح طلب چه باند خامنه ای
    هم من و هم مابقی ما هیچکداممان تمایلی به تقابل با کسی که هیچ مبنایی برای دشمنی با او پیدا نمیکنیم نداریم
    ولی گویا شما ما را دشمن اصلی خودت و ایران میدانی نه آخوندها را؟؟ «

  8. zohre سپتامبر 29, 2012 در 5:14 ق.ظ.

    به نظر من هر موضوعی را باید در زمان و مکان خودش بررسی کرد. در سال 91 قضاوت در مورد شریعتی که حتی بهمن 57 را هم ندید ، دشوار و غیر منصفانه است. من سالها جزء طرفداران دو آتشه دکتر بودم و تقریبا بیشتر آثار او را خوانده و شنیده ام .از بسیاری جهات نقش مثبتی در زندگی ام داشته : یکی آن که در اوایل انقلاب که نوجوان 18 ساله ای بیش نبودم ، خواندن آثارش از افتادن به دامان گروه های رنگارنگ چپ و راست آن زمان نجاتم داد و از عواقب بعدی آن که می توانست تا چند دهه بعد همچنان ادامه داشته باشد ، مصون ماندم. اما الآن اگر بخواهم در درون خود از عشق و علاقه ای که به او داشتم ارزیابی درستی بکنم ( البته در درون خود و نه به عنوان قضاوت و اظهار نظر قابل انتشار ) فکر میکنم 30 سال از بهترین سالهای عمرم تلف شد. هیچگاه خودم را کامل نمی دیدم ، با توجه به آرای او در کتاب کویر و سایر کویریات دکتر ، یک کمال گرای آرمانی بودم که گمان میکرد هیچ وقت کامل نیست ؛ چون همیشه خودش را با دکتر مقایسه میکرد. در حالی که ما به این دنیا آمده ایم که شاد باشیم و از زندگی لذت ببریم. به بچه ها نگاه کنید ، آنها انعکاس واقعی فطرت آدمی هستند. جنگ ، خشونت و دشمنی بد و ناپسند است ؛ از سوی هر کس می خواهد باشد. اما هیچگاه به خودم اجازه نمیدهم که این حرفها و نظریات را که الان به آنها رسیده ام به عنوان نقدی بر دکتر منتشر کنم . او هم یک انسان بود و مثل همه ما جایزالخطا . اما البته روشنفکران مسؤولیت شان سنگین تر است. جالب است که نسل امروزی ها از کویریات و نوع نگرش عاشقانه او به هستی لذت می برند ، کافی است سری به شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک بزنید. اما نسل ما با اجتماعیات و اسلامیات او مأنوس بود . نگاه آدمها در هر عصری متفاوت است. ما به دنبال جنگ و خشونت و شهادت و مرگ سرخ بودیم و نسل امروز ، فرصتی برای اندیشیدن به مرگ ندارد و زندگی را یک هدیه با ارزش می بیند که فقط یک بار به انسان داده می شود و باید از آن لذت برد.برای همه دوستان آرزوی سلامت و آرمش دارم و برای کره زمین و انسانها آرزوی صلح ، امنیت و عدالت. امیدوارم روح مرحوم شریعتی هم شاد باشد.
    با عشق : زهره

    • آلفرد سپتامبر 29, 2012 در 5:33 ق.ظ.

      دوست گرامی آثار شریعتی را میتوان در دو دسته کلی ادبی و فلسفی – دینی طبقه بندی کرد. مسلما این مطلب مرتبط با دسته دوم آثار اوست.

  9. hich نوامبر 6, 2012 در 6:23 ب.ظ.

    نمردیم و دیدیم و شنیدیم یه نفر پرده از روی این مترسک ظاهرا روشنفکر پایین کشید . انسانی معلق که همانند چوپان کوری یه عده گوسفند رو به درون چاهی ریخت که هیچ امیدی برای رهایی شان نیست

  10. بهرام نوامبر 6, 2012 در 6:31 ب.ظ.

    اگر نقل قولهای فوق واقعاً سخنان شریعتی باشد (که فکر میکنم هست چون هیچ کس حتی احمد اصالت آنرا رد نکرد) در اینصورت با آلفرد کاملاً موافقم که این مرد موجودی واپسگرا بیشتر نبوده و نتیجه افکار عقب مانده او را میلیونها ایرانی در سی و سه سال گذشته با پوست و استخوان تجربه کرده اند.
    اگر بپذیریم که او مخالف ملاها بود در اینصورت آیا اشاره او به ولی و نایب امام کسی جز خودش میتوانسته باشد؟ آیا او رؤیای یک دیکتاتوری دینی را که خود در رأس آن باشد در سر میپروراند ولی ایده اش توسط آخوندهای مکار مصادره شد؟ در اینصورت شاید دور از ذهن نباشد که او به دستور همین ملاها سر به نیست شده باشد تا ایشان بتوانند بدون رقیب طرح شیطانیش را پیاده کنند.

  11. علی دسامبر 10, 2012 در 1:46 ب.ظ.

    کلا مخالفم باهات

  12. mansoorhallaj دسامبر 10, 2012 در 3:34 ب.ظ.

    درودبرهمه.شماها..ایا.تابحال.بکر.کردید.روی.چه.اصلی.برای.ماایرانیان.عده.ای.هموطنمان.سالها.دایه.مهربانتر.از.مادر.شدند.؟.یعنی.امثال…دکتر.شریعتی.سروش.بازرگان.وپسر.او.و.برخی.باصطلاح.کراواتیهای.اسلامی.علاج.درد.ماایرانیان.را.برقراری.حکومت.اسلامی.میدانستند.پیشرفت.علم.ودانش.وبرقراری.ازادی.درایران.را.در.دین.اسلام.که.هرگز.ریشه.ایرانی.ندارد.میدانستند؟شریعتی.مینویسد.هویت.اصلی.ملت.ایران.بعد.از.حمله.تازیان.بوجود.امد.ایا.این.اقا.یکبار.بخودش.اجازه.نداده.تاریخ.ایران.را.ورقی.بزند.کتابهایش.مانند.فاطمه.فاطمه.است.یا.حکومت.عدل.علی.یاشیعه.علوی.وصفوی.وغیره.ایامیدانید.درباره.فاطمه.دختر.محترم.پیغمبراسلام.با.اقرار.اعراب.هیچ.نوشته.ای.یا.سندی.وجود.ندارد.؟یادرباره.علی.بن.ابیطالب.هم.همینجور؟.اگر.به.نهج.البلاغه.استناد.میکنند.این.کتاب.هم.280.سال.بعد.ازعلی.توسط.شریف.رضی.عرب.ازروی.روایات.چنین.کتابی.نوشته.تمام.نوشته.های.ایرانیان.ذکر.شده.هیچ.سند.تاریخی.ومعتبر.ندارد.پس.این.افراد.چکاره.بودند.وچه.هدفی.داشتند.ویا.بدستور.چه.کسانی.برای.مامردم.نااگاه.نسخه.حکومت.اسلامی.نوشتند.اینها.به.نیاکان.با.فرهنک.و.باتمدن.زمان.خودشان.تاامروز.جسارت.کردند.وما.را.ملتی.نادان.به.تصویر.کشیدند.که.فقط.باداشتن.یک.حکومت.شبیه.مسلمانان.1400.سال.پیش.به.سوی.پیشرفت.و.ترقی.ودانش.نایل.میشویم.که.امروز.نایل.شدیم.؟؟؟.شریعتیها.هیچ.خدمتی.به.جوانان.ایران.نکردند.که.هیچ.باعث.نابودی.چندنسل.ایرانی.شدند.اینها..درواقع.عرب.پرستانی.بودند.که.سعادت.مارا.در.اجرای.احکام.مسمانان.صدر.اسلام.در.عصر.جاهلیت.شان.میدانند.اینها.مارا.ملتی.بیفرهنگ.و.بی.اصل.ونسب.میدانند.وبا.لاخره.در.عصر.فضا.واینترنت.مارا.بقعر.ظلمت.انداختند.

  13. mansoorhallaj دسامبر 10, 2012 در 3:42 ب.ظ.

    بااحترام.مدیریت.محترم.سایت..بنده.درباره.موصوع.بالا.ایمیلی.تقدیم.نمودم..لیکن.از.طرف.ان.سایت.محترم.رسیدن.یا.نرسید.ایمیلم.اعلام.نشد.استدعا.دارم.چنانچه.ایمیل.ارسالی.بنده.رسیده.دستوربفرمایید.رسید.انرا.اعلام.فرمایند..باسپاس

  14. mansoorhallaj دسامبر 10, 2012 در 4:18 ب.ظ.

    سایت.محترم.گمنامیان..بنده.بفاصله.نیم.ساعت.درباره.شریعتی.دو.ایمیل.تقدیم.نمودم..اما.رسید.هیچکدام.را.دریافت.ننموده.ام.فقط.رسید.اعتراضم.را.گرفتم.استدعا.میکنم.دستوربفرمایید.رسید.ایمیلهایم.را.ابلاغ.فرمایند..باتشکر

  15. javad ژانویه 5, 2015 در 9:34 ق.ظ.

    عزیز رفع حصر! خوبه که بدونی میرحسین موسوی شاگرد علی شریعتی بوده و با این نظرات چرت و پرتی که نوشتی یه ذره هم از ارزش و مقام شریعتی کم نمیشه

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: