فدرالیسم برای ایران به مثابه نواختن از سر گشاد سرنا!

ملت ایران از اقوام مختلفی تشکیل شده است.

احتمالا تاکنون متوجه این مساله شده‌اید که به محض خروج از مراکز استانها، سطح زندگی و رفاه شهروندان به شدت سقوط میکند، به گونه‌ای که شهرستانها و آبادی‌های زیادی هستند که علیرغم نزدیکی به مرکز استان از امکانات اولیه شهری مثل کتابخانه، ورزشگاه، اینترنت و یا امکانات تفریحی مثل سینما، استخر و حتی پارک مناسب بی بهره‌اند. این واقعیت حتی در استانهای متمولی مثل تهران و اصفهان هم به وضوح دیده میشود چه برسد به برخی از استانهای مرزی یا شهرستانهای دور از مرکز استان. این موضوع از تمرکز بودجه‌های هنگفت دولتی در پایتخت و به نسبت کمتر در بعضی از مراکز استانها ناشی شده و موجب گردیده است که مردم مستقر در شهرستانها، آبادی‌ها و حتی حاشیه شهرهای بزرگ از امکانات به مراتب کمتری برخوردار باشند. قابل انکار نیست که این وضعیت به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت دولت مرکزی و عناد و عدم توجه حکومت به قومیت‌های ایرانی، برای استانهای مرزی کشور همچون ایلام، کردستان و سیستان و بلوچستان به مراتب وخیم‌تر است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی به دلیل عدم مشروعیت و همراستا با سرکوب کلیه اعتراض‌های مدنی مردم در استانهای مرکزی، از ترس قیام اقوام ایرانی بر علیه حکومت، در سی و سه سال گذشته با همه مشخصه‌های اقوام ایرانی از زبان و گویش گرفته تا دین، آیین‌ها و رسوم بومی آنها به ستیز برخاسته و همه آنها را سرکوب کرده است. این وضعیت همراه با گماشتن افراد غیر بومی و اغلب غیر کارآمد و یا حتی ناآشنا به زبان محلی در سمت‌های ارشد استانها و شهرستانها و تحقیر و تمسخر بی‌شرمانه و گاه سیستماتیک گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف، موجبات نارضایتی اقوام مختلف ایرانی را فراهم آورده است. در این میان عده‌ای با سوء استفاده از شرایط موجود – که نتیجه مستقیم عملکرد نابخردانه حکومت اسلامی در عدم پایبندی به موازین حقوق بشرو تمرکز پول و ثروت ملی در تهران و برخی از شهرهای مرکزی میباشد-، آگاهانه [با تشویق بیگانگان] یا از روی ناآگاهی [تقلید و پیروی کورکورانه از گروه اول] بر آن شده‌اند که مفاهیم را تغییر داده و به جای قوم، «ملیت» و سپس «ملت» را جایگزین نموده و موضوعات موهومی چون «هویت‌ طلبی» را مطرح کرده‌اند! این عده به جای پرداختن به عامل اصلی این محرومیت‌ها یعنی جمهوری اسلامی و همراهی با دیگر آزادی‌خواهان ایرانی در تلاش برای سقوط رژیم، بر کوس جدایی میکوبند، غافل از اینکه مردم ایران همگی مورد ظلم و ستم جمهوری اسلامی قرار داشته و بدیهی است که با استقرار یک نظام دموکراتیک غیر متمرکز و پایبند به حقوق بشر این محرومیت‌ها و نقض گسترده حقوق بشر هم از بین رفته و همه اقوام ایرانی میتوانند از حقوق طبیعی خود همچون تحصیل به زبان مادری، پاسداشت آیین‌ها و رسوم بومی و محلی، داشتن احزاب، رسانه‌های جمعی و انتخاب نمایندگان و مسئولان محلی و استانی خود بهره مند شده و صدای رسایی در دولت و پارلمان مرکزی داشته باشند.

همچنین عده‌ای مغرض یا ناآگاه مدتی است که موضوع «فدرالیسم» را مطرح کرده‌اند، غافل از اینکه فدرالیسم برای ایران همانند نواختن سرنا از سر گشاد آن است! یعنی اینکه اصولا فدرالیسم به درد ایران نمیخورد زیرا اگر به کشورهایی که فدرالیسم را به شکل موفق اجرا کرده‌اند نگاهی انداخته شود درمی‌یابیم که این کشورها از ۲ ویژگی عمده برخوردار هستند:

 ۱- اینها یا کشورهایی هستند که در مسیر استقلال از یک قدرت استعماری مثل بریتانیا، به فدرالیسم متوسل شده‌اند تا با اتحاد میان کلونی‌های کوچکتر بتوانند قدرتمند شده و بدین وسیله به استقلال برسند. دو کشور کانادا و آمریکا دو مثال مناسب از این گروهند که به ترتیب اولی از اتحاد میان ۳ کلونی و دومی از اتحاد اولیه میان ۱۳ کلونی و سپس خارج کردن بریتانیا از کشور، به استقلال رسیده‌اند.

 ۲- کشورهایی که میان مردم آنها اختلافات عمیق زبانی، مذهبی و فرهنگی وجود دارد همانند هندوستان که در آن بیش از ۶۰۰۰ زبان و مذاهب متعدد وجود دارد.

 این دو ویژگی برای ایران صادق نیست. ایران همواره کشوری مستقل بوده و هیچ گاه مستعمره کشور دیگری نبوده است. از طرفی مشترکات دینی و فرهنگی ایرانیان در نتیجه قرنها زندگی اقوام مختلف ایرانی و پیوندهای زناشویی میان آنها با یکدیگر آنقدر ریشه دار و عمیق است که به راحتی بر اندک تفاوتهای زبانی یا آیینی موجود فائق می‌آید. به عنوان مثال کردها را شاید بتوان ایرانی‌ترین اقوام ایرانی نامید. از سوی دیگر نکته مهم درباره فدرالیسم این است که در فدرالیسم با استفاده از مشترکات میان چند ایالت یا استان، قراردادی با دولت مرکزی بسته شده و یک حکومت فدرال تشکیل میشود، اما تاکنون سابقه نداشته که فدرالیسم مبتنی بر تفاوتها و اختلافهای فرهنگی منجر به نتیجه مثبتی شده باشد! فدرالیسم برای ایران مستلزم چنین چیزی است که قطعا به شکست منجر شده و همانطور که مرحوم داریوش همایون هم میگوید (+)، به جز تجزیه ایران و افتادن استانهای مرزی کشور به دست دولتهای دیکتاتور نظامی و مافیاها در منطقه [که مسلما بویی از دموکراسی و حقوق بشر نبرده‌اند] نتیجه دیگری نخواهد داشت.

در پایان اینکه مسلما با سرنگونی رژیم سرکوبگر کنونی و روی کار آمدن یک نظام دموکراتیک، سکولار و مبتنی بر حقوق بشر و در صورت پیاده کردن ساختار اداره کشور به شکل غیر متمرکز، استانهای مختلف کشور از درآمدهای ملی بهره مند شده و همه اقوام ایرانی به حقوق انسانی خود رسیده و قادر خواهند بود که مسئولان محلی و استانی، نمایندگان و احزاب خود را انتخاب کرده و صدایی رسا در دولت مرکزی و پارلمان کشور داشته باشند.

نکته: البته جمهوری اسلامی هم بدش نمی‌آید که به روشهای مختلف بر اختلافات دامن بزند تا مردم ایران با یکدیگر متحد نشده و نتوانند حکومت را ساقط کنند.

* این مطلب در همراهی با بازی وبلاگی «فدرالیسم و ایران» نگاشته شده است.

** کارتون از ازل

مطالب پیشنهادی:

تبعیض جنسیتی تاریخی علیه زنان از کجا ناشی میشود؟ چگونه میتوان زنان را نیرومند کرد؟

چرا حمایت اپوزیسیون از حمله نظامی به ایران نابخردانه است؟ راهکار رهایی از وضع موجود کدام است؟

با ادامه رخوت و سکوت کنونی تنها دو حالت برای آینده ایران متصور است؛ «کشوری اتمی اما قحطی زده»، یا «ویران و جنگ زده»!

24 پاسخ به “فدرالیسم برای ایران به مثابه نواختن از سر گشاد سرنا!

  1. ساوالان اوغلو آوریل 14, 2012 در 2:52 ق.ظ.

    ممنونم آلفرد عزیز. مطلب خیلی خوبی بود.
    دست مریزاد.

    • آلفرد آوریل 14, 2012 در 2:58 ق.ظ.

      خیلی مخلصم ساوالان عزیز 🙂

  2. کیوان آوریل 14, 2012 در 6:44 ق.ظ.

    سلام

    من به دعوتنامه سایت بالاترین نیاز دارم اگر بتونید دعوتنامه بالاترین را برای ما بفرستید ممنون میشم :

    kamnazirsite@gmail.com

  3. mandy آوریل 14, 2012 در 8:30 ق.ظ.

    اولا دیکتاتوری حاکم بر ای ملت های مختلف نه اقوام تنها وتنها مربوط به جمهوری اسلامی نیست قبل از ان پهلوی ها و قبل از قاجار و…….. چندین صد سال است که همین بوده وهست ثانیا فدرالیسم خوشبینانه ترین حالت برای ایران است این فاکتورهای که شما برای فدرالیسم ذکر کردین فاکتورهای کافی برای این جریان نمیباشند .و یکی اینکه شما نقل قول از اقای همایون داشتین این آدم که معلومه مخالف صددرصد فدرالیسم میباشد و طرفدار طاغوتیها. و صد البته بیسیار دیکتاتور تر از جمهوری اسلامی.

    • دیاکۆ آوریل 14, 2012 در 9:23 ق.ظ.

      از mandy عزیز کمال تشکر را دارم
      هنوز تاریخ نه آنفدر دور گشته و نه حافظه‌های ما در مورد این مسائل کند خواهند گشتٰ، هنوز زجه هموطنانی که در اثر خیانتهای دولت های قبل جمهوری اسلامی نیز به گوش میرسد. با ترکها،با عربها با انگلیسیها و .. ساخت و پاخت کردند تا بدوشن و بمکند و خود را بهترین و بالاترین بدانند.
      شماها هیچوقت نمیتوانید دموکرات باشید و آینده‌ای روشن را برای این مردم متصور شوید، این خاشه را حتی در گفتار تظاهر منشانه تون هم نمیتونید پنهان کنید چه برسه به خواسته های خودخواهانه و آینده نیامدیه تان.
      در جایی که تمام دنیا و خود مردم بر زبان بودن تورکی، کردی، عربی، و ترکمنی و بلوچی و…به صورت علمی و در قالب نوشته‌های آکادمیک صحه گذاشته اند، شما هنوز دم از گویش و زبان محلی و این یاوه ها میزنید. باز بیگانه ها به شماها صد شرف دارند، چون هر چه که باشند بیگانه اند
      به امید روزی که در قالب ایرانی بزرگ همه فدرال باشیم (منظور ایران فارسها نیست، ایران ایرانیان)

      • آلفرد آوریل 14, 2012 در 4:45 ب.ظ.

        خوب مگر رژیم قاجار و پهلوی دموکراتیک و پایبند به حقوق بشر بوده اند؟ نه! من دارم میگم اگر ما یک نظام دموکراتیک مبتنی بر حقوق بشر داشته باشیم همه افراد از جمله اقوام ایرانی به حقوق خود دست خواهند یافت. لذا راه دستیابی به این حقوق از این طریق است، نه از طریق فدرالیسم.

    • آلفرد آوریل 14, 2012 در 4:41 ب.ظ.

      ما ملت های مختلفی در ایران نداریم، یک ملت داریم نام آن هم هست ایران. ملت ایران از اقوام مختلف همچون فارس، ترک، لر، بلوچ، گیلک، ترکمن، عرب و غیره تشکیل شده است که در نتیجه دهها قرن زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر، مشترکات دینی و فرهنگی بسیار زیادی با هم دارند.

  4. nasim آوریل 14, 2012 در 8:47 ق.ظ.

    آقای دموکراتیک،چیه؟؟؟؟اینروزها خیلی از فدرال بد میگی،خبریه؟؟؟اولا این شما نیستید که تعیین کنید فدرال خوبه یا بده،ثانیا،این همه کشور در جهان با نظام فدرال اداره میشن چه مشکلید دارن که شما ازش واهمه دارید؟ثالثا،در سازمان ملل قانون حق تعین سرنوشت هست،پس شما لطفا برای کسی نسخه نپیپید،رابعا،رفتار و گفتار شما نشون میده که شما نه تنا به دموکراسی اعتقاد ندارید،بلکه همه چیز را فقط برای خود میخواهید.و شما حتی حاضر نیستید هویت دیگران را محترم بشمارید و حاضر نیستید به غیر فارس اجازه دهید که به زبان مادری تحصیل کنند.چرا یک عرب که زبانی مستقل،شناخته شده و بین المللی دارد نباید به زبان مادری تحصیل کند؟؟؟نژادپرستی چنان چشم و گوش شما را بسته که فقط نوک بینی خود را میبینید.لااقل از همان کورش که منشور حقوق بشر از خودش بدر کرده الگو بگیرید،مگر نمیگین کورش به همه ادیان و اقوام آزادی داد؟؟؟پس چی شد؟؟؟نکنه پشیمون شدین و قراره دوباره برگردین و از ایران تا اسرائیل و فققاز و بالکان و و و را فارس و ایرانی بدونید.و کورش بی کورش.به قول لرها:نه خانی اومد و نه خانی رفت.

    • آلفرد آوریل 14, 2012 در 4:47 ب.ظ.

      شما که مشخص است اصلا مطلب را نخوانده ای! من در قسمتی از مطلب نوشته ام:
      «مردم ایران همگی مورد ظلم و ستم جمهوری اسلامی قرار داشته و بدیهی است که با استقرار یک نظام دموکراتیک غیر متمرکز و پایبند به حقوق بشر این محرومیت‌ها و نقض گسترده حقوق بشر هم از بین رفته و همه اقوام ایرانی میتوانند از حقوق طبیعی خود همچون تحصیل به زبان مادری، پاسداشت آیین‌ها و رسوم بومی و محلی، داشتن احزاب، رسانه‌های جمعی و انتخاب نمایندگان و مسئولان محلی و استانی خود بهره مند شده و صدای رسایی در دولت و پارلمان مرکزی داشته باشند.»

  5. Khordadbeh آوریل 14, 2012 در 9:15 ق.ظ.

    با سپاس از مقاله شما، البته در ادامه نیز باید برای گسترش احترام به حقوق اقلیت‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد. متأسفانه در حال حاضر فقط سخن دو طرف افراطی شنیده می‌شود. از طرفی افرادی فقط به دنبال استقلال‌طلبی هستند و در مقابل افراد دیگری حتی مخالف آموزش به زبان مادری در کنار زبان ملی پارسی هستند. در نهایت بهتر است راهی میانه برای نگهداری خرده فرهنگ‌های کشور پیدا نمود.

    • آلفرد آوریل 14, 2012 در 4:48 ب.ظ.

      سپاس از شما، دوست عزیز همین راهی که من ارائه میکنم راه میانه است.

  6. آتئیست آوریل 14, 2012 در 9:22 ق.ظ.

    من خودم فارس هستم ولی دیدگاه شما به نظرم مغالطه آمیز هست
    من هیچ اشکالی در اداره ایران آینده به صورت فدرالی نمیبینم
    ما همواره زمان گرفتاری و بدبختی به اقلیت ها دستاویز میشیم و وقتی همه چیز به نفعمون برگشت اونها رو دور میزنیم و اونها هم اینو خوب فهمین
    اکثر کسانی که مخالف این سیستم هستن به خاطر مسائل مالی مثل نفت هست ولی به نظر من ( که البته کارشناس نیستم و نظر شخصی من هست ) هر قسمت از این سرزمین پتانسیلهای خاص خودش رو داره و در این مورد مشکلی پیش نمیاد
    در مورد این که میگید این کار باعث تجزیه ایران میشه کاملا مخالفم و اون رو مغالطه میدونم این طور حرف زدن مثل نصیحت کردن کسانی میمونه که همواره در نصایحشون مصلحت خودشون رو در نظر میگیرن و با نیت خالص صحبت نمیکنن
    اتفاقا به نظر من در صورتی که این اتفاق نیفته ( سیستم فدرالی ) احتمال تجزیه ایران خیلی خیلی بیشتره
    پاینده باشید

    • آلفرد آوریل 14, 2012 در 4:52 ب.ظ.

      فدرالیسم مقدمه تجزیه کشور است. بهترین راه برای رسیدن به مزایای فدرالیسم از جمله کارآمدی بالاتر اداره کشور به شکل غیر متمرکز است. بدین شیوه مزایای فدرالیسم گرفته شده و معایب آن حذف میشود. همانطور که در متن هم گفتم اصولا ایران اون ۲ ویژگی را ندارد.
      ایران هیچ گاه فدرالی نبوده، همواره هم مستقل و یکپارچه بوده، تجزیه هم نشده، پس سخن آخر شما حداقل از نظر تاریخی درست نیست.

  7. 1 آوریل 14, 2012 در 10:15 ق.ظ.

    این حرفا واسه خنده خوبه

    • آلفرد آوریل 14, 2012 در 4:52 ب.ظ.

      🙂

  8. آتئیست آوریل 14, 2012 در 12:55 ب.ظ.

    میبینم کامنت قبلی منو تایید نکردین
    خوب منم آخرین کامنتم رو توی وبلاگتون میذارم
    در ادامه صحبتهای کامنت قبلی باید بگم:
    شما فرمودین که حکومت باعث به وجود اومدن این نارضایتی ها و تبعیضها شده درست
    اما در مورد این همه بی ادبی ها و توهین هایی که هر روزه ما فارسها با ساختن جکها و لطیفه هامون علیه اقلیتها اعمال میکنیم چی دارید بگید؟
    نکنه مسبب این هم حکومته؟ نخیر دوست عزیز اصلا به نظر من بهتره جدا شن
    بمونن که چی بشه ؟ که ما سوژه جکهامون رو از دست ندیم؟
    یا همیشه کسانی باشن که از خودمون پایینتر بدونیم تا بتونیم تحقیرشون کنیم
    متاسفم که شما هم توزرد از آب دراومدین
    لطفا این کامنتم رو هم منتشر نکنید و همراه کامنت قبلی پاکش کنید
    بدرود

    • آلفرد آوریل 14, 2012 در 4:57 ب.ظ.

      دوست گرامی کمی صبور باشید، بنده همیشه که در اینترنت نیستم. وقتی آمدم کامنت شما را تایید کردم. اصولا بنده همه کامنتها به جز کامنتهای دشنام را تایید میکنم.

      این جوکها و لطیفه ها مشکل فرهنگی است. البته نزدیک به دو سالی است که این پدیده رو به زوال میرود و به شدت کاهش یافته است. همانطور که در نکته پایین مطلب گفتم، جمهوری اسلامی بدش نمی آید که به هر طریقی با ایجاد اختلاف و دامن زدن به آن در بین اقوام ایرانی، از اتحاد میان آنها و در نتیجه سرنگونی خود جلوگیری کند، به نظر من هیچ بعید نیست که این جوکها هم از طرف حکومتی ها در جامعه پراکنده شده باشد.

      • آتئیست آوریل 15, 2012 در 9:56 ق.ظ.

        دوست عزیز بنده زمانی به کسی اتهام میزنم که کاملا مطمئن باشم
        وقتی که من میبینم کامنت بعدی من (این حرفا واسه خنده خوبه) منتشر شده و مال من هنوز منتشر نشده از دو حالت خارج نیست
        یا شما اسم من رو توی فیلتر قرار دادین
        یا شما اون زمان کامنت من رو دیدید چرا که : در صورت تاییدی بودن همه کامنتها و با وجود انتشار کامنت بعدی= کامنت من توسط شما دیده شد و تایید نکردید و بعد از دیدن کامنت دوم منتشر کردید
        البته یه جواب ساده هم در این جور مواقع هست و اون هم اینکه وردپرس قاط زده !!
        این کامنت فقط جهت تنویر افکار عمومی ارسال شد و اگر همون طور که گفتم کامنتهای من رو پاک میکردین این بحث ادامه پیدا نمیکرد

        • آلفرد آوریل 15, 2012 در 1:43 ب.ظ.

          به دلایل نا معلومی بعضی از کامنتها خود به خود به داخل هرزنامه میرود و من باید بروم و آنها را از آنجا دربیاورم. وگرنه کامنت گذاشتن در این وبلاگ اصلا نیاز به تایید من ندارد.

          • آتئیست آوریل 15, 2012 در 3:10 ب.ظ.

            ظاهرا حق با شماست من از این بابت عذر خواهی میکنم
            اما در مورد بحثمون همچنان نظر خودمو دارم
            قبول دارم که حاکمیت فعلی دلیل بسیاری از نابسامانی ها هست ولی نمیتونیم هر مشکلی رو به حکومت مربوط بدونیم مثلا همین مورد قبل از انقلاب هم به وفور بود و اون زمان هم علیه عقلیتها این رفتارها بوده

  9. اومانیست آوریل 15, 2012 در 1:11 ب.ظ.

    ali bood Alfrede aziz,dar zemn agar baraye bandeh ham davatnameye balatarin beferestid manham mitavanam be in neveshte va digar neveshtehayetan emtiyaze mosbat bedeham moteshakkeram. maile man hast: todayhuman@gmail.com

  10. علی آوریل 15, 2012 در 3:02 ب.ظ.

    +

  11. paschang-moris آوریل 11, 2013 در 8:00 ب.ظ.

    zende–baad–jomhouri,ye–federal–daar–iran–<<moris1315@gmail.com–

  12. احسانفر آوریل 14, 2013 در 10:03 ق.ظ.

    فدرالیسم سودش باز به ما فارسها میرسه آینده بجای رفتن راه دور و دراز اروپا
    و امریکا و پناهندگی سوار موتور میریم یکی از فدرالهای آباد

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: