انتشار تصویر نیمه برهنه گلشیفته فراهانی و شکست سیاست‌های فرهنگی رژیم

تصویر گلشیفته فراهانی در فیگارو

 انتشار تصویری نیمه برهنه از گلشیفته فراهانی بازیگر جوان و محبوب سینمای ایران که در پی غضب مسئولان وزارت ارشاد و بازجویی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به خاطر بازی در یک فیلم هالیوودی مدتی است که مجبور به تبعید اجباری و سکونت در فرانسه شده است، موجب بهت بسیاری از ایرانیان شده و عکس‌العمل‌های متفاوتی اعم از تایید یا رد این عمل را در پی داشته است. (به کامنتهای زیر پست مربوطه در صفحه فیسبوک گلشیفته مراجعه شود)

من این کار او را تایید یا رد نمیکنم، چون این تصمیم شخصی او بوده است. اما به شخصه به گلشیفته فراهانی به خاطر شجاعت و جسارتش تبریک میگویم. کار او چیزی مشابه با کاری است که علیا ماجده المهدی – وبلاگنویس مصری – در اعتراض به تبعیض علیه زنان و حجاب اجباری کرد.

انتشار این عکس جنبه دیگری هم دارد و آن این است که سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی به طور کامل شکست خورده است. گلشیفته متولد ۱۳۶۲ است. این بدان معناست که او در دوران حکومت جمهوری اسلامی به دنیا آمده، تحت آموزه‌های اسلامی همین رژیم که بر محرم و نامحرم و حجاب اجباری برای زنان تاکید کرده، بزرگ شده و رشد کرده است. انتشار این عکس نشان میدهد که دختران ایرانی بسیاری هستند که با حجاب اجباری مخالفند، خود را مالک بر بدن و تصمیم گیرنده نوع پوشش خود میدانند. قیم نمیخواهند و دوست دارند که دیگران قبل از هر چیز دیگری به آنها به چشم یک انسان نگاه کنند و به خواسته‌ها و تصمیم‌های فردی آنها احترام بگذارند.

قطعا گلشیفته پس از انتشار این عکس با واکنش سهمگین حکومت، متحجران و اسلامگرایان تندرو مواجه خواهد شد اما بی‌شک ایرانیان بسیاری هم هستند که ظاهر شدن او به شکل نیمه برهنه در جلوی دوربین عکاسی را تصمیم فردی او دانسته و به این تصمیم او احترام خواهند گذاشت. خوشبختانه او خارج از ایران است و از گزند متحجران زن‌ستیز در امان خواهد بود.

چند مطلب مرتبط با اسلام:

عدم حضور دانشجویان مسلمان در کلاسهای زیست شناسی در انگلیس به دلیل تضاد نظریه تکامل با قرآن

بازداشت یک مرد مسلمان در فرانسه به دلیل کتک‌زدن پرستاری که قصد برداشتن حجاب همسرش را در حین زایمان داشت

شدت گرفتن حرکتهای طالبانی و عزم جمهوری اسلامی برای نابودی تاریخ و هویت ملی ایرانیان

75 پاسخ به “انتشار تصویر نیمه برهنه گلشیفته فراهانی و شکست سیاست‌های فرهنگی رژیم

  1. امیرحسین ژانویه 18, 2012 در 10:15 ق.ظ.

    قیم نمیخواهند و دوست دارند که دیگران قبل از هر چیز دیگری به آنها به چشم یک انسان نگاه کنند!!!
    انسان در اجتماع لباس بر تن دارد،کسی که در اجتماع لخت است را به چشم انسان نگاه نمیکنند،به شکل حیوان نگاه میکنند
    کاش حرمت تاریخمان را حفظ میکردیم،مشکل گلشیفته و امثال وی و کسانی مثل شما که از او حمایت میکنند اینست که تاریخ و تمدن ایران را فراموش کرده اند
    اصلا کاری با مذهب و اسلام نداریم،به نقوش و کتیبه های باستانی و تاریخی ایران بنگرید و آن را با نقوش کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و فرانسه مقایسه کنید،آمریکا را فاکتور میگیریم زیرا تاریخ و تمدن اصیلی ندارد،،،در کدامیک از این نقوش فرهنگ برهنگی را میبینید؟
    متأسفانه از آزادی فقط برهنگی و اختلاط را فهمیده ایم

    • آلفرد ژانویه 18, 2012 در 4:38 ب.ظ.

      عزیز جان شما اگر تشریف ببرید به عنوان مثال از فرانسه یا ایتالیا دیدن کنید، میبینید که برخلاف گفته شما مجسمه ها و تندیس های برهنه زیادی در موزه ها، میدان ها و اماکن تاریخی این کشورها وجود دارد. در اینترنت هم اگر سرچ کنید میتوانید عکسها را ببینید.

    • کاوه ژانویه 19, 2012 در 9:58 ق.ظ.

      دوست عزیزم، برهنگی در نقوش قدیمی ایرانی هم وجود داشته ، حذف شده. در ضمن ، حتی اگر وجود نمیداشت دلیل بر حیوان قلمداد کردن کسی که پوشش ندارد نیست.
      از حرمت تاریخ حرف می زنید، کدام تاریخ؟ تا همین چند سال پیش مردان ایرانی عبا و لباده میپوشیدند ، اگر 100 سال برگردیم عقب ، شما احتمالا جزو کسانی هستید که با عوض شدن پوشش مردان مخالفت میکردند.
      و لطفا به 2500 سال پیش بر نگردید که من اطمینان دارم ما در مورد تاریخ 25 سال پیش هم حتی؛ توافق نداریم.
      من معتقدم ، برهنگی حق هر فرد است، اگر کسی میخواهد برهنه باشد ، فارغ از این که دلیلی مقدس داشته باشد یا از سر تنوع طلبی یا با هر علتی، حق دارد که برهنه باشد.
      بر اساس همین اعتقاد شما هم حق دارید با نظر من مخالفت کنید ، ولی نه من حق توهین به شما را دارم ، نه شما حق توهین به من و نه شما حق توهین به گلشیفته یا هر کسی که انتخاب میکند عکس نیمه برهنه خود را انتشار دهد. ( جهت اطلاع، حیوان خطاب کردن یک انسان دارای شعور توهین است).

  2. faraz ژانویه 18, 2012 در 10:31 ق.ظ.

    http://democracy4persians.blogspot.com/2012/01/blog-post_17.html
    در همین رابطه

    • آلفرد ژانویه 19, 2012 در 4:23 ق.ظ.

      مطلب خوبی بود فراز جان. موافقم

  3. عرب شناس ژانویه 18, 2012 در 10:37 ق.ظ.

    درود بر گلشیفته. هر چقدر تابو های عنکبوتی را بدریم بیشتر به پیروزی نزدیک شده ایم. هیچ ربطی هم به تاریخ و تمدن نداره.با 7000 سال تمدن ما کجای دنیاییم. بیایید امروز هم متمدن شویم نه فقط تو رویای چند هزار ساله بمونیم.لخت شدن افتخار نیست ولی کشیده ای تاریخیست به تمام مذهبیون و یه جور مبارزه.

  4. مافیا ژانویه 18, 2012 در 10:48 ق.ظ.

    دَمش گرم ، هر کی هم ناراحته بره اسرائیل سرش را بزنه به دیوار نـُدبه ، شما هم با اون فرهنگ و تمدنتون شورش را در آوردین ، آخرش رئیس جمهور خوش تیپتون اون الدنگ خاتمی بود که با گفتگوی تمدنهاش می خواست جنایات امام گور به گوریش را ماست مالی کنه و این یکی هم که شستن کون را با افتخار دلیل تمدن اعلام کرد

  5. کوروش ژانویه 18, 2012 در 10:56 ق.ظ.

    اولین نمونه واقعی شیر زنانی رو که فقط تو کتابای تاریخ ازشون خونده بودم رو دیدم . بنازم به اون عظمت اریاییت . امروز تنها روزی بود که به ایرانی بودنم افتخار کردم … از صمیم قلب دوست داشتم خواهرم بود…
    در پناه خدا

    • پسرخاک ژانویه 19, 2012 در 6:29 ق.ظ.

      وای وای خواهشا چرت نگید
      فکر کنم اگه تصویر سکس کاملش در بیاد از ذوق روحت از تن خارج می کنی
      خاک بر سر ما که آزادی و مدنیت برامون شده مثل حیوان رفتار کردن
      خاک بر سر ما ایرانی هابا داشتن چنین هم وطن یا وطن فروشان احمقی که از بس عقده دارن دیدن بدن به لجن کشیده شده یک روسیاه اینقدر خوشحالشون می کنه
      با خوندن این مطلب و چرندیات کامنت گذاران بر ایمانم به این آیه شریفه اضافه شد
      العاقبه للمتقین

    • jamshid ژانویه 29, 2012 در 9:26 ب.ظ.

      میشه یه عکس لخت از خواهرت بذاری تو فیس بوک….تابوشکنی کن عزیزم!

  6. farogh ژانویه 18, 2012 در 11:11 ق.ظ.

    damet garm be khoda hal kardam ke ba en karesh nshan dad ma ba eslam va ghedo band moafegh nistem
    e kash khaharey man bod ta beshtar eftekhar mikardam

  7. محسن ژانویه 18, 2012 در 11:36 ق.ظ.

    درود بر گلشیفته واقعا انسان از این همه شجاعت لذت میبرد

  8. عرب شناس ژانویه 18, 2012 در 11:39 ق.ظ.

    ولتر که اندیشمند بزرگی بوده و قرن 18 رو گاه به قرن ولتر یاد میکنند در تعریف مذهب ذیل دائره المعارف فلسفه میگه : اولین احمق در تاریخ که به اولین شیاد برخورد کرد مذهب بوجود آمد.خانم های مذهبی پیله ها رو بدرید تا پروانه شید وگرنه کرم میمونید.

    • حالا هر کی ژانویه 21, 2012 در 1:01 ب.ظ.

      اونی که شما گفتی دائره المعارف فلسفه نیست، دائره المجاهل بی سوادان است.
      کسی که یک مفهوم رو به این سبک اخمقانه تعریف میکنه نباید جدی گرفته بشه

    • دین فوریه 5, 2013 در 10:22 ق.ظ.

      بهتری یک سری به آمار بزنی تا متوجه بشی شکستن این پیله ها چه نتیجه ای داشته
      سالیانه 700 هزار سقط جنین در دنیا
      مرگ میلیون ها نفر در سال که اکثرشون مسلمون هسنتد
      از هم پاشیدن میلون ها خانوداه در سال
      رشد جمعیت نزدیک به صفر توی کشور های متمدن از نظر شما
      و خیلی دیگه از اینجور آمار ها
      در ضمن بهتر بدونی اگه همین اسلام و به قول شما دین نبود تا حالا نسل شما منقرض شده بود .

  9. محمد ژانویه 18, 2012 در 11:52 ق.ظ.

    برای گلشفته متاسف هستم همین و بس،کسانی که فکر میکنند این کار شجاعانه است عکس مادرشان را به همین شکل پخش کنند تا شجاعت های بیشتری ببینیم.
    واقعا برای گلیشفته فراهانی متاسف هستم.

    • آلفرد ژانویه 18, 2012 در 4:42 ب.ظ.

      عزیز جان اتفاقا مشکل ما با این تفکر امثال شماست. مگر من قیم مادرم هستم که عکس او را منتشر کنم؟! او خود انسان مستقلی است و برای خودش تصمیم میگیرد. اصلا کل موضوع همین است که عده ای فکر میکنند قیم و صاحب مادر، خواهر یا زنشان هستند!

    • دختری مثل بقیه ژانویه 25, 2012 در 9:13 ق.ظ.

      دست از سر مادر و خواهراتون بردارید. اونا هم حق دارن اگر خواستن لخت بشن. به شما هیچ ربطی نداره. بفهمید. پوشش بقیه به شما هیچ ربطی نداره

  10. arta ژانویه 18, 2012 در 11:55 ق.ظ.

    what a lovely body

  11. Babak ژانویه 18, 2012 در 11:57 ق.ظ.

    kheyli khob bod dar kenare aks,elate eteraze golshifte ham zekr mishod,man shenidam aks az ghabl gerefte shodeh dar poshtibani az dokhtare mesri,emrooze ke berid estakhr walah kheyli pornotaresh mibinid,golshifte 1 honarpishe bozorgiye ke ta hallywood resid,hawadar ziyad dare hala che to azash khoshesh biyad ya na

    • آلفرد ژانویه 18, 2012 در 4:44 ب.ظ.

      عکس برای تبلیغ جواهرات هست. به انگشتر دست چپ او توجه کنید.

      از هفت جوان هنرپیشه سینما برای تبلیغ استفاده شده که گلشیفته هم یکی از آنهاست. این هفت نفر هر کدام برای بازی درخشان در یک فیلم انتخاب شده اند. زیر عکس گلشیفته نوشته شده:
      گلشیفته فراهانی، 29 ساله، منتخب برای بازی در فیلم اگر بمیری می کشمت از هینر سلیم. بازیگر ایرانی که در کشور خودش بدلیل حضور بدون روسری بر فرش قرمز هالیوود اسمش در لیست سیاه رفته بود، هم اکنون در پاریس زندگی می کند. امسال او را در فیلم فقط مثل یک زن از رشید بوشارب در کنار سینا میلر و در فیلم سنگ صبور از عتیق رحیمی، نویسنده افغان برنده جایزه گنکور 2008 بر پرده سینما خواهیم دید.

      گلشیفته انگشتر “رابطه” از جنس سرامیک سیاه و برلیان مارک شومه را در دست دارد.

  12. وحید ژانویه 18, 2012 در 12:10 ب.ظ.

    محمد خان من هم برای شما ومغز بیمار شما متاسفم.در قران هم برای بی حجاب مجازاتی در نظر گرفته نشده وما حتی اجازه توهین به اونها را نداریم.گلشیفته این کار را به میل خودش انجام داده .منظور من این نیست که همه بی حجاب یا بد حجاب ویا حتی با حجاب با شند حتی از کاری که کرده هم حمایت نمی کنم .اما مطمئنم بدترین خیانت را به حجاب امثال شما کرده اید که با اجباری کردن حجاب و دیدگاه های تند خود باعث فرار زن ها ازحجاب شده اید.اگر حجاب اختیاری بود شاهد بودید که امروز خیلی از زنان حتی دنیا به ان روی میاوردند.

  13. majid ژانویه 18, 2012 در 12:39 ب.ظ.

    ناراحتیم ، متاسفیم ، اگر خواهر خودم بود میمردم ، خواهرانمان را به اسم شجاعت عریان میکنند ، و خوشحالند
    دوست عزیز ، سر درگریبان ببر و ببین با این کارش به چه کسی جز خودش ضربه زده است ،

  14. پری ژانویه 18, 2012 در 1:01 ب.ظ.

    نمی دانم به قول شما تصمیم شخصی یک زن چه ربطی به سیاست های رژیم و شکستشان دارد. کاش چشمتان را باز می کردید و زنانی را نیز می دیدید که برای حجابشان و عفتشان، حاضرند زندگی شان را بدهند. و این نیز، یک تصمیم شخصی است.
    ای کاش گلشیفته حداقل شرف و عزت نه خودش بلکه میهنش و مردمش را می داد برای چیزی بیشتر. نه برای نقش های دست چندم انسان های مفلوک در فیلم های دست چندم

    • آلفرد ژانویه 18, 2012 در 4:48 ب.ظ.

      حالا مگر شرف و عزت میهنش با این کار او طوریش شده؟! عجب! پیشنهاد میکنم نوشته اخیر وبلاگ نسوان با عنوان «از گل شیفته فراهانی تا عمه بلقیس» را مطالعه کنید. لینک: http://wp.me/pLxbb-MA

  15. ashkan ژانویه 18, 2012 در 1:25 ب.ظ.

    اگر به نشانه اعتراض بوده باشه کار جالب و در شانی انجام نداده.این روش اعتراض به دفعات توسط افرادی که چیز دیگه ای تو چنته ندارند صورت گرفته و ازین هنرمند خوبمون دور از انتظار بود چراکه می تونست مثل اصغرفرهادی باشه! شاید اونم می تونست با شلوارک و آستین کوتاه یک عکس جنجالی بگیره ولی خیلی متشخصانه با هنرش این کارو کرد.
    اگر هم که صرفا یک فیگور سکسیه باید بگم عکس قشنگیه و هر کسی آزاد است تا زمانی که برای کسی مزاحمتی نداشته باشه

  16. masoud ژانویه 18, 2012 در 1:30 ب.ظ.

    چند ماه دیگه گلشیفته رو غربیها دوزار هم حساب نمیکنند چون با برهنه شدنش دیگه کارشون باهاش تموم شد

  17. ایرانی ژانویه 18, 2012 در 1:46 ب.ظ.

    واقعا برای ایشون و شمایی که پوشش (نه صرفا حجاب اسلامی) رو تحجر و بیماری میدونید متاسفم!
    قبول دارم که بسیاری از مردم در ایران به اجبار حجاب میکنند و از این وضع ناراضی هستند، اما پوشش امری است بدیهی که در تمامی کشور ها و تمایمی فرهنگ ها مرسوم است و برهنگی همه جا پیشه هرزگان است و بس!
    اگر مشکل ایشون حجاب اجباری بود میتونست مثل سایر مردم غرب پوشش های کم تر را انتخاب کند و این یعنی آزادی در انتخاب نوع پوشش!، اما این زن اصلا پوششی بر تن ندارد تا بتوان سخنی راجع به آزادی انتخاب نوع آن به میان آورد!!!
    خلاصه کلام اینکه ایشون افسارش پاره شده و داره به تاخت به سمت تباهی میتازه…

    برای اعتراض هزاران راه وجود داره! این وسط اعتراض بهانه ای برای سرپوش گذاشتن هرزگی بعضی هاست…
    واقعا جای تاسف داره…

    • آلفرد ژانویه 18, 2012 در 4:55 ب.ظ.

      عزیز جان من کجا گفته ام پوشش مساوی است با تحجر و بیماری؟! من حجاب اجباری را مذموم دانسته ام. من هم با حجاب اجباری مخالفم مثل چیزی که حکومت ایران اعمال میکند و هم با از سرکشیدن اجباری حجاب مخالفم مثل چیزی که در ترکیه و فرانسه شاهد هستیم. اصل حرف من مخالفت با اجباری بودن نوع پوشش است و اینکه هر کسی باید بتواند خودش نوع پوشش خود را انتخاب کند و به کسی هم ربطی ندارد.

      • ایرانی ژانویه 19, 2012 در 8:12 ق.ظ.

        «انتشار این عکس نشان میدهد که دختران ایرانی بسیاری هستند که با حجاب اجباری مخالفند، خود را مالک بر بدن و تصمیم گیرنده نوع پوشش خود میدانند. قیم نمیخواهند و دوست دارند که دیگران قبل از هر چیز دیگری به آنها به چشم یک انسان نگاه کنند و به خواسته‌ها و تصمیم‌های فردی آنها احترام بگذارند.

        «قطعا گلشیفته پس از انتشار این عکس با واکنش سهمگین حکومت، متحجران و اسلامگرایان تندرو مواجه خواهد شد اما بی‌شک ایرانیان بسیاری هم هستند که ظاهر شدن او به شکل نیمه برهنه در جلوی دوربین عکاسی را تصمیم فردی او دانسته و به این تصمیم او احترام خواهند گذاشت. خوشبختانه او خارج از ایران است و از گزند متحجران زن‌ستیز در امان خواهد بود.»»

        شما یه بار دیگه مطلب خودت رو بخون متوجه میشی. البته براتون نقل قول کردم که خیلی اذیت نشی

        بنده نه حکومتی هستم و نه اسلام گرای تند رو، اما با هرزگی مخالفم. توسط هر کس و در هرجای دنیا که باشد…
        ضمنا تکرار میکنم مخالفت با حجاب اجباری و انتخاب نوع پوشش با حرکت ایشون تفاوت داره!

  18. عرب شناس ژانویه 18, 2012 در 3:44 ب.ظ.

    من فکر کنم برهنگی هرزگی نیست برعکس زیاد دیدم چادری ها یا مذهبی هایی که هرزه واقعی بودند واقعا محدودیته که هرزگی میاره.ایرونی جان آزادی مرز نداره تو هم ایرونی نیستی عربی چون منطقت عربیه

  19. نوشين ژانویه 18, 2012 در 4:21 ب.ظ.

    من براي گلشيفته آرزوي موفقيت ميكنم در كارش و اينكه معتقدم هيچ كسي به اندازه خود گلشيفته حق نداره در مورد آينده كاريش و اعتقادات شخصيش حق اظهار نظر داشته باشه من به اون افتخار ميكنم و اميدوارم سياستها و تصميمات درستي در تمام مراحل زندگيش به كار بگيره . لازم نيست فكر كني كه ايراني هستي يا مسلماني يا هر گه ديگه اي تو خودتي زياد خودتو اذيت نكن به خودت نگاه كن ببين چي داري اگه ميتوني خودت يه اثر ماندگار بساز يه كار خوب انجام بده

  20. بازتاب: عکس نیمه برهنه گلشیفته نمیتواند فتوشاپی بوده باشد « گاه نوشته‌های آلفرد

  21. reza ژانویه 18, 2012 در 7:57 ب.ظ.

    فوتوشاپه . ما حمایتت می کنیم گلشیفته جان

    • آلفرد ژانویه 18, 2012 در 8:30 ب.ظ.

      فتوشاپ نیست، کاملا واقعی است.

  22. سیاوش ژانویه 18, 2012 در 9:05 ب.ظ.

    دوست عزیز ومن به site figaro رفتم ، ولی همه عکس ها بود به جز این عکس گلشیفته ،،، اگه میشه لینک سایت فرانسوی رو بذارید ..ممنون…ضمنا دوستان به نظر من لزومی نداره آدم در مورد هر چیزی نظر بده،،،و موافق باشه یا مخالف

  23. سیمین ژانویه 18, 2012 در 10:02 ب.ظ.

    عکس نیمه برهنه گرفتن در کشورهای آزاد نشانه ی آزادی آن کشور هست و بس. از آدمهای جو زده ای که به خانم گلشیفته لقب شیرزن ایرانی دادند باید بپرسم که لبخند نسرین ستوده با دستبند که همسرش رو در آغوش گرفته بود چه لقبی رو برای این زن وارسته به همراه میاره؟ راستی اگر شیرزنی و شجاعت به عکس نیمه برهنه گرفتن در یک مجله ی خارجی است که یک: تمام مانکنهای مجله ی پلی بوی و مابقی همه شیرزن هستن و دو: خوب چرا خانم ها آقایون یه کمپین راه انمی اندازند ه عکسهای نیمه برهنه بگیرند از خودشون و به دنیا نشون نمی دند که ایران سرای شیرزنان و شیرمردان ایرانی است؟

    • مهران ژانویه 19, 2012 در 3:41 ق.ظ.

      سیمین جان
      نسرین ستوده ها خودت هم خوب می دانی که تا قبل به ملی مذهبی معروف بود. از این ملی مذهبی ها چه آبی گرم می شود که رهبرشان همین خمینی و خامنه ای بوده اند! نسرین ستوده هم باید آزاد شود. کسی نباید بخاطر عقیده اش هر چه باشد زندان بیافتد ولی خواهشا از این ها برای ما اسطوره نساز! ما دنبال اساسی هستیم که این نجاستی به اسم جمهوری اسلامی از صفحه زندگی مردم ایران محو شود! و اینهم از نوع کار های خلاقانه ای مثل گلشیفته که کرده امکان پذیر است!

  24. fateme ژانویه 18, 2012 در 10:09 ب.ظ.

    همهٔ ما دارای بدن هستیم ، او هم که یک چیز عجیب و غریبی را نشان نداده .ضمنا او یک انسان بالغ است و خودش می‌داند با بدنش چه کند. شما اگر ناراحتید ، خوب این کار را نکنید.

  25. shiva ژانویه 18, 2012 در 11:10 ب.ظ.

    oone ine karo bara poole va shohratte kardeh,hiche rabti beh shojaatte nadareh.beh khodeshe marbooteh.vali khaheshe mikoname az inne joore adamha ghahramane nasaside.
    shirezananeh vagheii amsaleh nassrineh sotoodeh hastan

    • آلفرد ژانویه 19, 2012 در 4:10 ق.ظ.

      شما از کجا میدانید او این کار را برای شهرت یا پول کرده است؟

  26. ایران ژانویه 19, 2012 در 1:24 ق.ظ.

    بی‌چاره ، اصلا سینه نداره . اگه سینه سکسی داشت چی‌ کار میکرد ، واسه این پوست استخون همون حجاب بهتره .

  27. مهران ژانویه 19, 2012 در 3:29 ق.ظ.

    آلفرد جان آزادی پوشش آری ولی تظاهر هر نوع مظاهر مذهبی در امکان عمومی ممنوع! این از انقلاب فرانسه بیرون آمده که مقابله ای بود با تحجر قرون وسطی ما هم مستثنا از آن نیستیم. آزادی مذهب فقط در سکولاریسم و حکومت غیر مذهبی امکان پذیر است. کودکان هم مذهب ندارند. کودکان باید از گزند دست مذهب در امان باشند.

  28. Reza Vekily ژانویه 19, 2012 در 3:55 ق.ظ.

    به نظر من این ملت ایران خیلی بد آورد که به تور این حکومت غیر انسانی افتاد. در حقیقت طی ا ین ۳۳ سال چنان ظلمی بر مردمان و نسلهای آن کرد که دیگه نمیتوان گفت چی حق است و چی ناحق کی حقیقت و میگه کی دورغ و…………
    در واقع مردم از این همه اجحاف و بیعدالتی و ظلم و ریاکاری و دزدی و فقر و تحقیر بدبختی . چنان روح و روانشان له شده که هم چیز را یا سیاه سیاه میبینند و یا سفید سفید .
    ارزشهای اخلاقی و انسانی مقوله ای جهانشمول است .لذا بیعدالتی و ظلم و ریاکاری دیگران.نباید توجیهی باشد برای زیر پا گذاشتن ارزشها و اصول انسانی. گور پدر این رژیم مزخرف. ما حداقل به فرهنگ و هنجارهای اجتماعی و نه لزومن دینی جامعه خودمان احترام بگذاریم.این که طرف اختیار بدن خودش و داره و آزادی و این حرفها کاملا احساسی و بی منطق است. اصلا بحث حجاب یا بی حجابی نیست. هدف باید این باشد که انسان به گونه ای و تحت شرایطی(فرهنگ و اعتقادات) زندگی کند که روح و روان خودش را تعالی بخشد و به کمال برسد. آیا عریان شدن درجه ای از رشد و کمال انسانی است. همه چیز رابه بهانه دموکراسی و آزادی و حقوق فردی با هم قا طی نکنیم.مبارزه واعتراض هم روش خودش رو داره . ایشان بدون اینکار هم میتوانست هم محبوب باشد و هم مبارزه کند. کما اینکه هنرمندان جامعه همواه قابلیت و خلاقییت و توانایی های به مراتب موثر تری برای آگاهی بخشی و اثر گذاری بر افکار عمومی جامعه را دارا هستند. پس هر عملی را به حساب مبارزه و اعتراض تلقی نکنیم. اگر این کار ایشان بعنوان یک هنرمند با هدفی شخصی و در جهت منافع فردی است ؛خوب باید گفت درک ایشان از هنر اینست و یا اینکه حداقل جهان بینی و شعوراش همین ا ست. اما اگر هدف مبارزه واعتراض به این رژیم متحجرو قرون وسطایی است قطعا هنرمند معروف و محبوبی همچون ایشان قابلیتها و راهکارهای هوشمندانه تری را میباید دنبال نمایند. اساسا هنرمندان(واقعی) جز اقشار فرهیخته جامعه هستند که محبوبیت و شهرت آنها بواسطه همین نقش های فرهنگی و تربیتی برجسته و آگاهی بخشی در جامعه میباشد. لذا ضمن احترام به افکار دوستان باید بگویم ما هم میتونیم در قرن ۲۱ مردمی مدرن باشیم و درعین حال بی خیال خدا و ارزشهای اخلاقی و انسانی نباشیم. هر چند جهان امروز در بهترین مقطع از رفاه ،پیشرفت ،بهداشت و پزشکی،آموزش ، تکنولوژی و ارتباات بسر میبرد ، اما بپذیریم جنگ ،بی بند و باری ،فقرو فساد و فحشا و ظهوررژیم های دیکتاتور ی ،کفر وبی خدایی و….ماحصل بی توجهی به اصول و ارزشهای انسانی و اخلاقی میباشد.

    • آلفرد ژانویه 19, 2012 در 4:07 ق.ظ.

      عزیز جان حرفهای شما قشنگ است، اما ممکن است کسی نخواهد به فرهنگ و هنجارهای اجتماعی که شما از آن صحبت کردید پایبند باشد. اساسا این هنجارها را چه کسی تعریف کرده؟ همانطور که در متن هم نوشته ام من این کار او را تایید یا رد نمیکنم چون نمیخواهم خود را جایگاه قضاوت قرار دهم. اما معتقدم بدن فرد متعلق به خودش است و بایستی به تصمیم فرد در زمینه نوع پوشش مادامی که آزادی دیگران را محدود نکرده است، احترام گذاشت. ضمن اینکه اصولا گلشیفته ادعا نکرده که این کار را برای مبارزه یا چنین چیزی انجام داده است. اساسا هنوز او عکس العملی نشان نداده و در مورد علت انجام این کار و تصمیم توضیحی نداده است. این که بعضی ها میگویند این کار اعتراضی بوده است، تنها برداشت خود آنهاست که الزاما ممکن است درست نباشد! چیزی که تا ای کار روشن شده است این است که این تصویر در جریان ساخت کلیپ تبلیغاتی برای جشنواره سینمایی سزار فرانسه که گلشیفته در آن نامزد دریافت جایزه هست، گرفته شده است.

  29. سعید ژانویه 19, 2012 در 6:14 ق.ظ.

    راستش من از این حکومت و رژیم جمهوری اسلامی اصلا دل خوشی ندارم. اما به نظر من باید ملاحظا ت فرهنگی و عرفی جامعه را در نظر گرفت. به هر حال ما ایرانی هستیم و فرهنگ خاص خودمان را داریم. برهنگی شاید در تمدن مغرب زمین امری معمول باشد اما در فرهنگ ما امری ناپسند محسوب می شود.و این اصلا ارتباطی با دین و مذهب ندارد. تا جایی که به خاطر دارم حتی زمان قبل از انقلاب هم به جز معدود فیلمهای ایرانی و تعداد ی از کاباره ها در خود اجتماع برهنگی وجود نداشت. البته مسئله پوشش بدون چادرو روسری با برهنگی فرق میکند و من شخصا معتقدم که یک زن ایرانی آزاد است که از چادر و روسری استفاده بکند یا نکند. البته این امر در افراد شناخته شده نمود بیشتری دارد. حتی فکر میکنم برهنگی در بین شخصیتهای بزرگ مغرب زمین هم امری ناپسند است. به عنوان مثال آیا شما تا به حال دیدهاید که شخصیتهایی مثل خانم کلینتون یا کانولیزا رایس یا افراد دانشگاهی و فر هیخته مغرب زمین برهنه جلوی دوربین ظاهر شوند؟

    • آلفرد ژانویه 19, 2012 در 6:33 ق.ظ.

      ببینید برهنگی در غرب نه چیز خوبی است نه چیز بدی است. اصولا کسی خیلی اهمیتی نمیدهد. قانون هم با برهنگی مشکلی ندارد. البته در برخی کشورها عریان ظاهر شدن در اجتماع جرم است و اینکه در بسیاری از شغلها در محل کار لباس رسمی بایستی پوشیده شود. اما فرد در مواقع غیر کاری میتواند هر پوششی که خواست داشته باشد.
      نکته دیگر اینکه مقایسه گلشیفته با افراد سیاسی یا دانشگاهی قیاس اشتباهی است. شما اگر میخواهید قیاسی هم در این مورد انجام دهید باید او را با قشر بازیگر یا هنرمند اون جوامع اشخاصی مثل مدونا، جولیا رابرتز، نیکول کیدمن یا چارلیز ترون مقایسه کنید که خوب تصاویر لخت و عریان همه آنها در اینترنت موجود است.

  30. shamim ژانویه 19, 2012 در 7:16 ق.ظ.

    حرفی با هموطنان

    آخر چرا در صفحه نخست بیشتر سایت های فارسی همه از دم درباره لخت شدن گلشیفته است!آیا این واکنش درست است؟وبلاگستان فارسی به لخت شدن یک باریگرحسود و عقده ای به اندازه انتشار تصاویر شهید شدن ندا آقا سلطان بزرگ و گسترده است !بازیگری که نمیتواند موفقیت فیلم فرهادی را درک کند و برای خراب کردن آنها از هر وسیله ای استفاده میکند نباید ما را شگفتزده کند آنچنان که چرا الان مهمترین معضل وبلاگستان فارسی نه مشکل اقتصادی مردم و نه فشار بر فعالین حقوق بشر و نه سرکوب فعالین سیاسی ، بلکه تصویر و فیلم نیمه برهنه گلسیفته فراهانی است! یک نفر جایی با اسم این خانوم بازی کرده بود و به جای گلشیفته نوشته بود خود شیفته فراهانی . در این بازی با کلمه معنای عمیقی نهفته است که بود درصد از ملت ما نمیتواند درکش کند و به رفتار بیفکراانه این خانوم رنگ آزادیخواهی و سیاسی و مبارزه میدهد.در زمانه ای که رژیم برای کوبیدن و سرکوب این مردم از هر جنایتی استفاده میکند ما نباید رفتار عقب مانده ی یک بازیگر عقده ای را به چیزی دیگر تعبیر کنیم .

    • آلفرد ژانویه 19, 2012 در 8:06 ق.ظ.

      شما انقدر آتشت تند است که من تصور میکنم مشکل شخصی با گلشیفته داری یا اینکه به او حسادت میورزی! شما رو چه حسابی اینطور درباره او نظر میدهید؟ دلیل حرف شما در مورد اینکه او را خودشیفته و عقده ای میدانید چیست؟ چرا میگویید نمیتواند موفقیت فیلم فرهادی را درک کند؟ آیا او اظهار نظری در این رابطه کرده؟ اساسا این مباحث چه ربطی به موضوع این پست دارد؟!
      در مورد اینکه میگویید چرا وبلاگستان فارسی پر از این خبر شده است. به نظر من چونکه این کار او ساختار شکنانه بوده است و بسیار طبیعی است که همگان به او بپردازند. منتهی هم زمان بایستی به موضوع های دیگر هم که به آن اشاره کردید توجه شود.

  31. پسرخاک برسرمحمدبن امیرحسین ژانویه 19, 2012 در 10:00 ق.ظ.

    درود و تبریک به این دخترشجاع . خاک برسر امثال طالبان که هنوز درقرون وسطی زندگی میکنند. من که بادیدن نظریات امیرحسین ومحمد و… به حیوان بودن خودشان پی بردم نه گلشیفته

    • ایرانی ژانویه 20, 2012 در 7:40 ق.ظ.

      شعورت رو رسوندی…

  32. ایرانی ژانویه 19, 2012 در 2:42 ب.ظ.

    ای ول به شجاعتش.

  33. javad ژانویه 19, 2012 در 3:25 ب.ظ.

    درسته که عقاید شخصی هر فردی به خودش مربوطه ولی هر رفتار به جز برای خود فرد برای دیگران هم عواقبی داره …من اصلا نمیخوام در مورد درست بودن یا نبودن کارش از نظر فرهنگ ایرانی و این حرفا بحث کنم (هر چند جای بحث روی این موضوع هست) … ولی به نظر شما این کار در حال حاظر به نفع مردم ایرانه یا به ضرر ماست ؟؟ به نظرت عواقب یه همچین کاری چیه ؟؟؟ حکومت چه سوء استفاده هایی از این حرکت میتونه بکنه ؟؟؟
    امیدوارم متوجه باشی که من متحجر و تندرو نیستم … ولی باور کن این دست کارها به ضرر همه ما تموم میشه …

    • آلفرد ژانویه 19, 2012 در 6:02 ب.ظ.

      جواد جان بالاترین از سیاهی رنگی نیست. الان که خانه سینما را هم تعطیل کرده اند، سالهاست که با زور ضرب و درفش هم حجاب را پیاده کرده اند، دیگه میخواهند چکار کنند؟!

  34. مهتاب ژانویه 19, 2012 در 3:53 ب.ظ.

    من هم به نوبه خودم حال کردم با این کار گلشیقته

  35. بهزاد بارانیان ژانویه 19, 2012 در 4:26 ب.ظ.

    ما در خارج از کشور عرق شرم بر جبینمان نشست
    حرکت این نمگ به حرام خائن به شیر مادرش را و این بچه بیشعور را به پای مادربهت زده و پدر هنرمندش ننویسید این الاغ غلطی کرده که فقط با خودکشی میشه جبرانش کنه و بس که شاید تسکینی باشد بر زخم پدر و مادرش

    • کاوه ژانویه 20, 2012 در 12:08 ق.ظ.

      همون بهتر که شما خارج تشریف داشته باشید، امیدوارم راه حلی که برای گلشیفته ارائه کردی یک روزی به کار خودت بیاد تا یکم از مشکلات فرهنگی جامعه ایرانی حل بشه.

  36. ali ژانویه 20, 2012 در 8:41 ق.ظ.

    از يك بچه شيطان چنين چيزي بعيد نيست انصافا عجب سيهملي است

  37. zahra ژانویه 20, 2012 در 3:50 ب.ظ.

    من نمی گم کارش درست بوده یا غلط!
    کاری بوده که دوس داشته بکنه پس حقش بوده!
    اما الان خودتون انصافو بذارید وسط!
    ببینید چه دردیو دوا کرد ؟؟؟؟؟

  38. N ژانویه 20, 2012 در 10:03 ب.ظ.

    نمی خواهد لباسی بدوزید و بر تن زن امروز نمایید؛ فکر زن را اصلاح کنید، او خود تصمیم می گیرد چه لباسی برازنده اوست…!

    دکتر علی شریعتی

  39. f-14 tomcat ژانویه 21, 2012 در 4:38 ب.ظ.

    واقعا متاسفم که این ادم چقدر عقده داره هیچ ربطی به مذهب نداره حیا و شرم همیشه عضوی از هنر شرقی ها بوده و افتخار هم هست روی اوردن به برهنگی و استفاده از خوی حیوانی مر بوط به زرق و برق غربی هاست که با گنجاندن تصاویر سکسی اقدام به فروش بیشتر میکنند اینو همه میدونن که یک بازیگر بیشتر باید محتوایی کار کنه نه ابزاری نه اینقدر بسته مثل امروز ما نه اینقدر بی حیا مثل سینمای غرب و در ضمن در تمام فرهنگها برهنگی مانند دزدی کاری ناپسنده و همیشه مورد عتاب همگان حتی خود غربی های متمدن که به برهنگی انسانهای اولیه روی اوردن شاید بت نگاهی به دیگر کشور های اسیایی مفهوم تمدن و فرهنگ رو بیشتر متوجه ببشیم و غیرت نیز همیشه جزو لاینفک مردان ایرانی بوده و من نیز به عنوان یک ایرانی بعد از دیدن این عکسها احساس شرم کردم که چرا باید فرهنگ ایرانی نه حتی دینی رو با فرهنگ بی محتوای غرب امروز مقایسه و در اخر اونرو ارجح بدونیم و من از همینجا به ‍پدر این موجود تبریک میگم که حالا همه دنیا به دخترش به چیزی غیر از هنرمند بودنش دقت میکنند و ازش خواهش میکنم کلاهشو بالا تر بزاره در مقابل دوربین اینقدر زننده ظاهر میشه در پشت دوربین خدا میدونه….. تا به شهرت برسه و بگه چی ؟؟؟

  40. بازتاب: گلشیفته برده شما نیست و بدن او به شما تعلقی ندارد! « گاه نوشته‌های آلفرد

  41. اريايي ژانویه 21, 2012 در 9:42 ب.ظ.

    دريك جامعه ازادهركسي ميتونه باهرپوششي كه دوست داره دراماكن عمومي ظاهربشه وكسي هم حق نداره به اواعتراض كنه.ولي به نظرمن عريان شدن نميتونه كاردرستي باشه حال باهر حدفي كه اين كارانجام بشه چه سياسي يا اعتراضي ويا حتي هنري چون كه اين قبيل كارها فكرنكنم بتونه كمكي باشه به حركت ازادي خواهانه مردم ايران درعوض اين حكومته كه از اين قبيل كارها استفادهاي سياسي ميكنه.به نظرمن همه مابايد هشيار باشيم وكاري انجام ندهيم كه اين حكومت بتو نه ازاون استفاده تبليغاتي بكنه.

    • آلفرد ژانویه 22, 2012 در 12:48 ق.ظ.

      آریایی جان با قسمتی از حرفهایت موافقم اما با قسمت آخر حرفهایت که میگویی چون حکومت سوء استفاده میکند پس نباید کسی کاری بکند مخالفم! قرار نیست مردم فقط کارهایی را بکنند که موجب خوش آیند حاکمیت میشه! ما باید کار درست را انجام بدهیم! پس اصغر فرهادی هم بگوید چون حکومت با دست دادن او با آنجلینا جولی مخالف است، پس او دست ندهد و مثل متحجرین امل رفتار کند! یا ما بگوییم چون حکومت با با انتقاد کردن و اعتراض مخالف است، پس ما هم این کارها را نمیکنیم! ضمن اینکه گلشیفته بیرون از ایران زندگی میکنه، چرا باید نگران عکس العمل حکومت در داخل باشه؟! اصلا از ایران خارج شده که از زیر فشار حکومت بیرون بیاید و آزاد باشد!

  42. Irani ژانویه 21, 2012 در 10:01 ب.ظ.

    واقعا بخش بزرگی از این نظرات باعث تعجب است. درست است که این بخش قبل از انقلاب در ایران زندگی نکرده اند ولی براحتی با یک بررسی یا سوال از مسن ترها براتون مشخص می شد که درهمین ایران شرقی هنرپیشه ها چنین تصاویری داشتند برای نمونه خانم فخری خوروش در فیلم با بهروز وثوقی.

  43. f-14 tomcat ژانویه 22, 2012 در 10:43 ق.ظ.

    من نمیدونم این پاسخ چه کسی به من داده ولی به نظر من شما فقط مدعی این تمدن هستی و در ایران هم زندگی نمیکنی پس لطفا فقط شنونده باش چون بیشتر کاری ازت بر نمیاد کسی هم ادعایی نسبت به بدن این موجود نداره مال خودشه قبول تا جایی که میدونیم الان معرف یه فرهنگه که اینها مال بدنش نیست در زندگی خودش هر کاری بکنه حرفی نیست الان که مردم ما زیر فشار های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی دارن له میشن و هیچ راه فراری هم ندارن ایشون با این حرکت فقط پز ازادی میده که خیلیها ازش محرومند شاید بد نیست دقت کنی که تبلیغ انگشتر به انگشت مربوط میشه نه به جاهای دیگه زمان شاه اگه این کارها برای مردم خوشایند بود هیچ وقت انقلاب نمیکردند غلط و درستش تو این بحث مهم نیست بهر حال پدر این موجود از کار دخترش شمساره ایا تو از پدر به این موجود نزدیک تری؟

    • آلفرد ژانویه 22, 2012 در 4:33 ب.ظ.

      من نمیدانم کامنت شما خطاب به چه کسی هست! فقط متاسفم که میبینم شما در متن کوتاه خود اصرار داری که از گلشیفته با عنوان «موجود» نام ببری و از استفاده از لغات انسانی مثل دختر، زن یا هنرمند برای او خودداری میکنی! مورد دیگر اینکه بنده مطمئن نیستم بهزاد فراهانی «شرمسار» باشد. بدیهی است که او در ایران زندگی میکند و نمیتواند در پاسخ به خبرگزاری داخلی که همگی وابسته به حکومت تندروهای مذهبی هستند، کار دخترش را تایید کند. شاید او هم بر این عقیده باشد که دخترش انسان مستقلی است و کارهای او ربطی به پدرش ندارد.

  44. بازتاب: تابوشکنی زنان و دختران ایرانی ادامه دارد؛ اینبار سودابه سرخیل « گاه نوشته‌های آلفرد

  45. حمید ژانویه 29, 2012 در 9:35 ب.ظ.

    آقایون و خانوما….ثروت کشورمون به یغما رفته به چی چسبیدین؟؟؟ خیلی مهمه ؟؟؟ این همه فقیر و اسیر داریم…..کجا رو نگاه میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!! اینجا….کنار خودمون….ببینید وضع و حال ملت رو….فقر از هر نوع که فکرشو بکنی بیداد میکنه……….ای باباااااااااااااااااااااااا. :(:(

  46. kaveh فوریه 24, 2012 در 8:56 ق.ظ.

    بد

  47. mahsa مارس 2, 2012 در 10:26 ب.ظ.

    من نظری ندارم کلا از گلشیفته خوشم نمیاد

  48. بازتاب: یکسالگی وبلاگ و گزارش آماری از عملکرد یکسال گذشته « گاه نوشته‌های آلفرد

  49. sahar اوت 25, 2012 در 2:00 ب.ظ.

    اخه لخت شدن کجاش هنره اصلاکاری به قران واسلام وایرانی بودن یا اغراض سیاسی بعضیها نداریم بابا ما همه انسانیم خب یه ذره خودتون فکرش رو بکنید کدوم ادم بزرگی تا حالا درحالی که عقلش درست کار میکرده تو خیابون لخت شده که مادومیش باشیم

  50. الهام ژانویه 19, 2013 در 9:21 ق.ظ.

    الهام
    من یک زن هستم همسن گلشیفته .اگر زمانی خواستم به حجاب اعتراض کنم تن لختم را به دنیا نشان نمیدهم چون به جای تبلیغ ازادی تبلیغ بی بندوباری را کرده ام یعنی حتی در حد یک انسان اولیه رفتار نکرده ام . به نظر من هر جایی قوانین و عرف خاص خودش را داره که مسلما عموم مردم کلیات اون را پذیرفتند اگرچه عده ای با جزئیات اون و عده ای با کل موضوع مشکل داشته باشند ولی به هر حال باید عرف و قانون رعایت بشه و اگر اون عرف و قوانین برای کسی قابل پذیرش نباشه نباید کل موضوع زیر سوال برده بشه اگر من در کشور ایران زندگی میکنم وحجاب را قبول ندارم فکر نمیکنم حق داشته باشم بگم چرا بی حجابی ازاد نیست ؟ یا کل دین اسلام را زیر سوال ببرم . در ایران جمعیت زیادی زندگی میکنند که خوشحالند که مسلمان هستند ( اگرچه ناقص ) خوشحالند که حجاب دارند خوشحالند که … . برای کسی که اسلام و حجاب و قوانین ایران را قبول نداره جاهای زیادی برای زندگی وجود داره که تو انتخابش ازاده پس میتونه بره . من شاید بعضی شرایط و قوانین ایران را قبول نداشته باشم و شاید زندگی سختی داشته باشم ولی چون میخوام در ایران زندگی کنم عرف و قانون ایران را رعایت میکنم و در حد خودم برای حل مشکلات اساسی کشورم تلاش میکنم مشکل کشور من فقر – بیکاری – بی مسکنی – تکنولوژی عقب و…است . حقوق بشر و فرهنگ و ازادی در رعایت حجاب یا بی حجابی نیست حقوق بشر و ازادی یعنی هیچ کشوری حق ندارد به کشور دیگر حمله کند و سالها جنگ و کشتار و فقر به انها هدیه کند حقوق بشر و ازادی یعنی اگر امریکا و… میتوانند انرژی هسته ای داشته باشند ایران هم میتواند.حقوق بشر و ازادی یعنی هیچ دینی و هیچ مذهبی حق کشتار مردم ادیان و مذاهب دیگر را ندارد حقوق بشر و ازادی یعنی هیچ کشوری حق ندارد کشور دیگر را برای صادرات و واردات کالا تحریم کند . کاش گلشیفته جرات داشت و در امریکا به تحریم ایران اعتراض میکرد به حق ازادی انرژی هسته ای اعتراض میکرد . ولی نمیکند چون باید قوانین انها را رعایت کند وگرنه اخراج .در عجبم ازکسانیکه قوانین ایران برای مردم ایران را ناعادلانه میدانند ولی قوانین امریکا برای مردم ایران را ناعادلانه نمیدانند.

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: