اقدام فرانسه در غیر قانونی اعلام کردن انکار نسل‌کشی ارامنه مخالف آزادی بیان و عقیده

مغایرت قانون جدید با حق آزادی بیان

امروز پارلمان فرانسه طرحی را به تصویب رساند که انکار نسل‌کشی ارامنه در اوایل قرن بیستم میلادی را غیر قانونی میکند به گونه‌ای که اگر کسی وقوع این نسل‌کشی را منکر شود به یک سال حبس و جریمه سنگین نقدی محکوم میشود (منبع).

از آنجاییکه تاریخ‌دانان نشان داده‌اند، برای من شکی وجود ندارد که صدها هزار ارمنی در زمان حکومت سنی مذهب عثمانی در اوایل قرن بیستم میلادی کشته شده‌اند. صحیح بودن یا نبودن استفاده از عنوان نسل‌کشی (genocide) برای این واقعه هم موضوع بحث کنونی من نیست. چیزی که برای من عجیب است تصویب قوانینی از سوی برخی کشورهای دموکراتیک اروپایی و پایبند به حقوق بشر چون فرانسه است که به نحوی اقدام به محدود کردن یکی از اصول اولیه حقوق بشر یعنی حق آزادی بیان و عقیده میکنند. سالهاست که در فرانسه، آلمان، اتریش، لهستان، سوئیس و چند کشور اروپایی دیگر قانونی وجود دارد که اگر کسی کشتار گروهی یهودیان توسط آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم (معروف به هولوکاست) را منکر شود، مرتکب عملی غیرقانونی شده و به زندان محکوم میشود. یعنی مثلا اگر وبلاگ‌نویسی در فرانسه یا آلمان در وبلاگ خود بنویسد که هولوکاست وجود نداشته، یا شمار یهودیان کشته شده شش میلیون نبوده بلکه مثلا ۶۰۰ هزار نفر بوده، پلیس او را به زندان می اندازد! به عنوان مثال از دهه ۹۰ میلادی تاکنون چندین نویسنده و محقق اروپایی (+ ، + ، +) تنها به دلیل اینکه در کتاب‌های خود شمار یهودیان کشته شده را کمتر از ۶ میلیون نفر خوانده بوده‌اند یا معتقد بوده‌اند که مدارکی دال بر بزرگنمایی آن حادثه از سوی یهودیان وجود دارد، به زندان، اخراج از محل کار و جریمه نقدی محکوم شده‌اند. به نظر من این رفتار دقیقا بر خلاف روح آزادی بیان است. دولت فرانسه میتواند در کتاب درسی تاریخ مدارس از این دو واقعه به عنوان نسل‌کشی یاد کند و تلاش کند مردم آن کشور را به این موضوع معتقد نماید اما اینکه کسی را به خاطر قبول نکردن یا تشکیک در این وقایع به زندان بیفکنند حقیقتا عملی ضد مبانی و اصول حقوق بشر است.

من متوجه نمیشوم چطور میشود که به عنوان مثال به زندان افتادن فردی که پیامبری محمد را منکر میشود، امر بدی است اما به زندان افتادن کسی که در هولوکاست یا در نسل‌کشی ارامنه تشکیک ایجاد میکند، امر خوبی است؟! آیا این دوگانگی در استاندارد و دیدگاه فکری نیست؟ به نظر من به زندان افکندن افراد تنها به دلیل بیان نظر و عقیده خود امری کاملا غلط و دیکتاتور گونه و در جهت سلب آزادی بیان و ضد حقوق بشر است. ممکن است کسی بگوید انکار هولوکاست یا نسل‌کشی ارامنه موجب ناراحتی بازماندگان آن وقایع یا فرزندان کشته شدگان میشود. آیا انکار محمد به عنوان پیامبر، منجر به رنجش خاطر مسلمانان نمیشود؟! آیا یونانی‌ها به عنوان هموطنان اسکندر مقدونی و ایرانی‌ها به عنوان شکست خوردگان حمله وی به کشورشان، حس یکسانی نسبت به او دارند؟! اساسا بحث رنجش و احساس توهین نیست، بحث این است که هرکسی بایستی بتواند نظر خود را بیان کند. در این میان به ویژه به زندان افتادن محققان و تاریخ‌دانانی که بر اثر تحقیق و جستجو به یافته‌ای بر خلاف نظر دولت دست می‌یابند، تکان‌دهنده و ناراحت‌کننده است!

در مورد تناقض در استانداردها مثلا به استفاده آمریکا از بمب اتمی در ژاپن نگاه کنید. چطور است که دولت‌های اروپایی و دیگر کشورهای مدعی حقوق بشر از جمله فرانسه، پودر شدن چند صد هزار نفر غیر نظامی ژاپنی در یک لحظه و در نتیجه استفاده امریکا از بمب اتمی در اواخر جنگ جهانی دوم را با عنوان «نسل‌کشی» و جنایت بر علیه بشریت نام نمیبرند؟! چرا از آمریکا نمیخواهند که کسانی که در آن ماجرا آمریت یا عاملیت داشته‌اند را مجازات کند؟ یا چرا آمریکا خود هیچ‌گاه به مجازات آنها اقدام نکرد؟ آیا غیر از این است که آمریکا ابرقدرت جهانی است و فرانسه و یا دیگران نمیتوانند خواست خود را بر او تحمیل کنند؟

در نهایت با توجه به مطرح شدن این طرح از سوی نمایندگان عضو حزب نیکولا سارکوزی رئیس جمهور کنونی فرانسه، به نظر میرسد که هدف از دست زدن به چنین اقدامی بهره‌برداری سیاسی و تبیلغاتی جهت به دست آوردن آرای بیش از نیم میلیون فرانسوی ارمنی تبار ساکن این کشور در انتخابات آتی باشد. تحلیلگران بر اهمیت آرای این افراد در انتخابات بعدی فرانسه تاکید میکنند (+ ، +).

7 پاسخ به “اقدام فرانسه در غیر قانونی اعلام کردن انکار نسل‌کشی ارامنه مخالف آزادی بیان و عقیده

  1. سپهر دسامبر 24, 2011 در 1:02 ق.ظ.

    مدت زیادیست که برای من هم این دو قانون مجازات برای انکار هولوکاست ونسل کشی ارامنه غیرقابل قبول هست. (گرچه باور دارم که هر دو مورد واقعاً اتفاق افتاده) اما از طرف دیگر، تحلیل قضیه به این روش که سارکوزی نیاز به آرا داشته هم جای شک دارد. چرا که هرچند اگر سارکوزی پیش نویس قانون را فراهم کرده باشد، ولی مجلس ملی فرانسه قانون را تصویب کرده است. فکر میکنم دلیل دیگری برای تصویب این نوع قانونها وجود دارد.

  2. مصطفا دسامبر 24, 2011 در 3:06 ق.ظ.

    آلفرد عزیز،
    با حرف‌ات به طور کلی موافق هستم به‌خصوص در مورد بمب اتمی آمریکا و کشتند هزاران انسان بی‌گناه. اما در مورد انکار هولوکاست و نسل‌کشی باید زخم عمیقی که مردم اروپا از نژادپرستی و نسل‌کشی دیده اند را فراموش نکرد. موضوع آزادی بیان دو محدودیت دارد یکی پرنوگرافی کودکان و دیگر نفرت نژادی. انکار هولوکاست موجب نفرت‌نژادی می‌شود. نسل‌کشی ارامنه هم یکی از نقاط سیاه تاریخ بشری است که نباید انکار بشود. البته جنایات فرانسه در الجزایر و جنایات سایر کشورهای اروپایی در سراسر جهان هم موضوعی است که حتما باید مد نظر باشد.

  3. lmehran دسامبر 24, 2011 در 1:28 ب.ظ.

    یعنی کشتن انسانها در حال جنگ ( هیروشیما) و کشتن انسانها در حالیکه کاری به تو ندارند(ارامن) یکسانه؟ دوست عزیز شما آزادی را با هرج و مرج اشتباه گرفتید. البته حق دارید چون دنبال دلیل نمیرید.

    • آلفرد دسامبر 24, 2011 در 4:37 ب.ظ.

      بمب های اتمی توسط آمریکا بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی فرو ریخته شد و اکثریت مطلق کشته شدگان غیر نظامی بودند. این مردم عادی هم کاری به آمریکا نداشتند! ضمن اینکه اصولا استفاده از سلاح های غیر متعارفمثل بمب های اتمی یا شیمیایی حتی بر روی نظامیان هم غیر انسانی و جنایت بر علیه بشریت است، چه برسد به استفاده از آنها بر روی انسانهای معمولی، زنان و کودکان بی گناه!

  4. SAEID دسامبر 24, 2011 در 1:34 ب.ظ.

    سلام
    پورنگرافی کودکان را در کناره انکار هولوکوست گذاشتن و از انکار هولوکاست نفرات نژادی را نتیجه گرفتن کمی ساده انگارانه ۸_و گر نه بودار _به نظر میرسه ۸_سر و ته قضیه رو هم آوردن و دهن مخالف رو بستن!_؛و اما آزادی بیان ،شتر سواری دولا دولا نمیشه ، در این صورت کاریکاتور محمد را میشود به نفرت از مسلمانان تعبیر کرد و الخ صرف نظر از اینکه این اقدام پارلمان فرانسه که در حال حاضر در اختیار راست گرایان است ،توسط ناظران سیاسی فرانسه اقدامی صرفن سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی میشود .به عبارتی سیاست پدر مادر نداره داداش سارکوزی دلش واسه ارمنیا نمیسوزه
    در چچنی همین چند ساله پیش چه قتل عامی شد ؟نتیجه ؟هدف دولت فرانسه کسب رای در داخل فرانسه با ایجاد تنش با ترکیه ست ،اگر کمی در جریان وزیت سیاسی درون فرانسه باشد روشنتر خواهید دید .شخصا در واقعیات تاریخی نظیر نسل کشی ارامنه و یهود تردید ندارم ولی آنچه که نفرات انگیز ه استفاده و سوء استفاده از این فجایع تواسته سیاستمداران است ، چه سارکوزی چه احمدی نژاد .

  5. mahkame1980 دسامبر 25, 2011 در 12:12 ب.ظ.

    الفرد عزیز من در این مورد کاملا با شما مخالفم .متاسفانه شما در این نوشته سعی کرده اید چند موضوع که هیچگونه سنخیتی با یکدیگر ندارند را در ترازوی سنجش خود بگذارید تا به نتیجه مطلوب خود برسید کاری که در گفتا عامیاه از ان به فیاس مع الفارق یاد میشود.انکارپیامبر یک عقیده شخصی است که با باورهای عقلانی تحقیقی و یا ایدیولوژِک شخص به ان میرسد در حالیکه انکار نسل کشی ارامنه پا گداشتن بر روی بدیهیات وشهود عینی انسانها میباشد در بیانی دیگر کتمان حقیقت محض. عین اینکه کسی در میانه روز وراس ساعت 12 ظهر بگوید از انجا که من به ازادی بیان اعتقاد دارم و در کشوری دموکراتیک زندگی میکنم الان را شب اعلام مینمایم و یا انسانی دیگر پیدا شده و گردش زمین به دور خورشید را انکار کرده وبگوید که خورشید به دور زمین میگردد.به این کار میگویند انکار بدیهیات .ضمن اینکه انکار نسل کشی توهین به شعور بشریت بوده وراه را برای تکرار ان در اینده باز میگذارد.
    ممنون از توجه شما دوست عزیز

    • آلفرد دسامبر 26, 2011 در 6:36 ب.ظ.

      عزیز جان اگر کسی با تحقیق و پژوهش به این نکته برسد که مثلا در توصیف هولوکاست اغراق شده و مثلا تعداد کشته شدگان نه ۶ میلیون که ششصد هزار نفر بوده است، چرا باید به خاطر انجام این پژوهش و یافته به زندان بیفتد؟! رابرت فاریسون دقیقا به همین خاطر به زندان افتاد و از کارش اخراج شد ویا نفرات دیگر که در متن به آنها اشاره شده. این افراد نه نژادپرست بوده اند نه طرفدار نازیسم!

دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (لطفا فارسی بنویسید). توجه: کامنتهای اسپم یا حاوی دشنام و یا کلمات رکیک منتشر نخواهند شد.

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: